אשכולות המלכא
הגות , מוסר , הלכה ופרשת השבוע - הרב שאול מלכא
בשמיים סופרים ימים
"ויהי ימי יעקב שני חייו שבע שנים וארבעים ומאת שנה" (מז,כח).
לכאורה יש לדקדק, מדוע התחיל הכתוב בימים: "ימי יעקב" והמשיך בשנים: "שני חייו", והרי סופרים רק את שנות חייו של האדם, ולא את ימיו!
התשובה לכך היא, שהכתוב בא להדגיש שיעקב ניצל כל יום מחייו,
הימים שלו היו שלמים! לכל אדם יש גליון בשמיים, ושם לא סופרים
שנים, שם סופרים ימים! שם יש דין וחשבון מדוקדק מה אדם עשה
בכל יום ויום מימי חייו, וכיצד ניצל כל יום, שעה – שעה , רגע – רגע!
רבינו בחיי מביא מעשה: ביהודי שהציעו לו לעבור לגור בספרד, בעיר
שהמסחר משגשג בה, הוא רצה תחילה לראות את העיר, להכיר
ולבדוק את תושביה, ונסע לשם לביקור. תחילה ניגש ל"בית העלמין"
שבקצה העיר, לנסות לראות אם הוא מכיר אנשים או משפחות מהעבר של העיר.
והנה חשכו עיניו: "פה נטמן פלוני בן תשע שנים, שלושה חודשים,
ארבעה ימים, חמש שעות ושישה רגעים", הוא עבר מקבר לקבר, ועל
כל הקברים ישנו כיתוב דומה! כולם מתו צעירים רח"ל.
על המצבה של היהודי הכי מבוגר נרשם: "פ"נ פלוני בן עשרים שנה,
שבעה חודשים, שישה ימים, שבע שעות ושמונה רגעים". תדהמתו
גברה בעת שיצא מבית העלמין והבחין באנשים מבוגרים וזקנים
שהסתובבו בעיר, ונראו כתושבי המקום.
הוא פנה לאחד מאנשי העיר ושאל: זה עתה הגעתי לעירכם, אני פוחד
מאוד לגור בעיר הזאת, פן יבוא מלאך המוות ויקח אותי...ראיתי בבית
העלמין כי כולם כאן מתים צעירים???
נענה האיש והסביר: "בעירנו כל תושב מנהל לעצמו יומן, בו הוא
מסכם מידי יום כמה הוא 'חי'. ביומן הוא רושם רק את הזמן שהקדיש
לתפילה, לשיעור תורה, לקיום המצוות ולמעשים טובים, וכך בסוף
היום הוא מסכם את הזמן שהקדיש נטו לעבודת ה'.
במוצאי שבת, הוא מסכם את שהשקיע במשך השבוע, בכל ראש חודש
את הזמן שהשקיע בכל החודש, ובסוף השנה את הזמן שהשקיע
בעבודת ה' בכל ימות השנה.
כאשר הוא נפטר, לוקחים את הפנקס ורושמים על המצבה כמה זמן
הוא 'חי' באמת, כמה זמן מחייו הוא ניצל לעבודת ה'.
בעולם הבא לא סופרים שנים, סופרים שם ימים, התורה כותבת ימים, כך היא המדידה בעוה"ב: "למען ירבו ימיכם וימי בניכם"
(דברים יא), "למען ייטב לך והארכת ימים" (דברים כב), "כי בי ירבו ימיך" (משלי ט). זו הסיבה שהתורה כתבה אצל יעקב אבינו: "ויהי ימי יעקב",
בנוסף למה שכתבה שני חייו, ללמד כי אצל יעקב אבינו כל ימיו היו מנוצלים,
שלמים ומושלמים לעבודת הבורא.(דורש ציון)
לע"נ: מרת סבתי חנה בת ר' יששכר ועליה ז"ל
הראשון שחלה - והראשון שהבריא
"הנה אביך חולה, ויתחזק ישראל וישב
על המיטה" (מח,א) מיום שנברא העולם
ועד אותו יום שחלה בו יעקב, לא היה
חולי בעולם. כשהגיע זמנו של אדם
למות, היה הולך בדרך או בשוק, היה
מתעטש ומת פתאום.
זו הסיבה שנוהגים היום לומר לאדם
המתעטש "אסותא", או "חיים טובים"
והוא צריך לומר: "לישועתך קויתי ה'.
מדוע נתחדש עניין החולי דווקא ביעקב
אבינו?
ביקש יעקב אבינו רחמים, שלא יהי
אדם יוצא לשוק בריא וחסון ונפטר שם.
אלא ביקש שיהיה האדם חולה ומצווה
לאנשי ביתו, ויוכלו אנשי ביתו להתקבץ
וללוות אותו טרם צאת נשמתו.
ומאחר שביקש יעקב כך, התחיל החולי
ממנו, שנאמר: "הנה אביך חולה".
משעה שחלה יעקב אבינו, כל מי שהיה
חולה היה מת ממחלתו, עד שחלה
חזקיהו המלך, והתפלל על מחלתו
שירפא והתקבלה תפילתו, כך היה
חזקיהו המלך האדם הראשון בעולם
שהתרפא ממחלתו.
חזקיהו המלך התפלל גם על החולים
האחרים, ומאותה העת באה רפואה
לעולם לכל החולים בזכות התפילה.
כאשר בא יוסף לבקר את יוסף, "ויתחזק ישראל וישב על המיטה", יעקב אבינו שמח שמחה גדולה ואמר: אני לא כמו סבא ואבא, לסבא אברהם היה בן ישמעאל,
לאבא יצחק היה בן עשו, ואני זכיתי שכל הבנים שלי צדיקים, וכולם ככוכבי השמיים, שניים עשר שבטי י-ה עדות לישראל.
על זה נאמר שהייתה: "מיטתו של יעקב אבינו שלימה", שכל בניו צדיקים ועובדי ה'.
משלי שועלים
א. אריה חמור ושועל: אריה חמור ושועל יצאו
לטרוף טרף, טרפו ואספו למקום אחד. כשהגיעה שעת
הסעודה, ציווה האריה על החמור לחלק את השלל.
חילק החמור את הטרף, מנה דומה לכל אחד מהם.
רגז האריה ושיסע את החמור, וציווה על השועל לחלק
את השלל. אסף השועל את השלל בערימה אחת, נתן
הכל לאריה, ולעצמו שייר מנה אחת קטנה.
"בחכמה חילקת את השלל", אמר האריה לשועל מי נתן
לך בינה לחלק כך את השלל? מכל חיות היער למדתי,
השיב השועל, ומן החמור יותר מכולן.
מוסר השכל: "למד משגיאותיהם של אחרים, אפילו אם
הם אינם נראים חכמים".
ב. הצבי: הצבי ירד אל הנהר לרוות את צימאונו,
משקיפות המים נשתקפה אליו בבואתו.
התענג על מראה קרניו הגדולות והענפות, אבל היה
מיצר על רגליו הדקות והמכוערות, עוד הוא מהרהר את
הרהוריו, ואריה הגיח מן היער.
נשא הצבי את רגליו ורץ חיש קל על פני הערבה, כשהארי
דולק אחריו ואינו יכול להשיגו.
משהגיע ליער, נאחז בסבך בקרניו, השיגו הארי ושם
עליו את כפו, כשהגיעה שעתו למות, אמר: אכן השכלתי
לחשוב, רגליים אלו שמאסתי בהן הצילוני, ואילו
הקרניים שגאוותי עליהן – הכשילוני.
מוסר השכל: "לעיתים מה שנראה מכוער ובלתי שמיש,
מתגלה כיעיל יותר ממה שנראה טוב ומועיל, אל תשפוט
למראה עיניים".
ג. הזאב והעגור: הזאב טרף כבשה ואכל, אבל לפתע
נתקעה לו עצם בגרון, אי אפשר לבלוע ואי אפשר להקיא.
נזדמן במקום העגור ממשפחת החסידות, רמז לו הזאב
שיבוא ויחלץ את העצם מגרונו.
תקע העגור את מקורו הארוך בפי הזאב, הוציא את
העצם וביקש את שכרו. לא די שנכנסת לפה שלי בשלום
ויצאת בשלום, ועוד אתה מבקש על כך גמול כספי.
מהר ברח לך עגור, ויהיו חייך לך לשלל...
מוסר השכל: "לעיתים עצם המעשה הוא גם השכר
בעבור המעשה".
רוב ההרגל מכהה את רגש התפעלות הנפש, הראוי מכל חי באשר הוא חי. (אגרות החזו"א)
ברכת יעקב לשבטים
"ויקרא יעקב אל בניו"
ראובן בכורי אתה, א"ר לוי בר שלום: שלא ראה קרי
יעקב אביהם פ"ד שנה עד שנולד ראובן.
יתר שאת, אמר לו ראוי היה לך ליטול ג' חלקים יתר על
אחיך, הבכורה והכהונה והמלכות, וכשחטא ניתנה
הבכורה ליוסף והכהונה ללוי והמלכות ליהודה.
פחז כמים, נוטריקון הוא: פחזת חטאת זנית. וכי ראובן
זנה? חס לצדיק! אלא כשמתה לאה אימו הביא יעקב את
בלהה והושיבה על המיטה, כיון שראה ראובן קינא ועמד
והפך את המיטה, והעלה עליו הכתוב כאלו שכב עמה.
אז חללת יצועי עלה, יצועי קלקל ועלה, אמר לו אביו בני
אין לך רפואה עד שיבא מי שכתוב בו: "ומשה עלה".
וכיון שבא משה ועלה ועמד בהר עיבל ומנה שבטו של
ראובן תחלה על הקללות ופתח פיו שבטו של ראובן
ואמר: "ארור שוכב עם אשת אביו" ידעו כל ישראל
שהיה ראובן זכאי ונתרפא ומחל לו הקדוש ברוך הוא.
שמעון ולוי ארור אפם, בשעה שהרגו שכם וחמור וכל
אנשי העיר ולא נמלכו באביהן ואירר כעסן, שהיה קשה
ביותר, שנאמר: "ועברתם כי קשתה" שככה חמתם ואף
שלהם, לפיכך אחלקם ביעקב, סופרים להעמיד משמעון
בבתי כנסיות, ותלמידים וחכמים משבט לוי בבתי
מדרשות עוסקים בתורה.
יהודה אתה יודוך אחיך. לפי שהודית יודו לך אחיך
בעוה"ז ובעוה"ב, ולפי שברכתו של יעקב אבינו העמידה
ממנו שלשים מלכים, שנאמר: "אלה תולדות פרץ"
ותחשוב דוד ושלמה רחבעם ואביה אסא יהושפט וכו',
וכן לעוה"ב ודוד עבדי נשיא להם לעולם.
יששכר חמור גרם, מה חמור זה גרמיו ברורין כך היה
תלמודו של יששכר ברור עליו, רובץ בין המשפתים, אלו
שלשה שורות של תלמידי חכמים שהן יושבים לפניהם,
"וירא מנוחה כי טוב", זו התורה, שנאמר (משלי ד) "כי
לקח טוב נתתי לכם", "ואת הארץ כי נעמה", זו התורה,
(איוב יא) "ארוכה מארץ מידה ורחבה מיני ים", "ויט שכמו
לסבול", עולה של תורה, "ויהי למס עובד", אלו מאתיים
ראשי סנהדראות שהיו משבטו של יששכר.
דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל, כמיוחד של שבטים,
א"ר יהושע בר נחמיה אילולי שנדבק למיוחד שבשבטים,
אפילו שופט אחד שהעמיד לא היה מעמיד, ואיזה זה, זה
שמשון בן מנוח, כיחידו של עולם מה יחידו של עולם
אינו צריך סיוע, כך שמשון בן מנוח אינו צריך לסיוע
למלחמה עם הפלשתים.
ויכל יעקב לצוות את בניו, מה ציווה לטעון את מיטתו, א"ל: אל יטעון מיטתי אחד מבני בניהם שיש להם
מבנות כנען, וקיבלו עליהם מצוות אביהם וברכתו
באהבה רבה וגמורה, שנאמר: "איש אשר כברכתו".
וברכתו קיימת לעולם ולעולמי עולמים שנאמר:
"ברוכים אתם לה' עושה שמים וארץ".
לרפואת מרת אימי רוזה רוזינה בת עליזה.
בס"ד גיליון 187 י"ג טבת התשס"ט (9.1.09) פרשת ויחי
סעודה רביעית
סעודה רביעית זאת הסעודה שמצווה לעשות במוצאי שבת. זמנה מאחרי הבדלה עד עלות השחר. היא נקראת סעודת "מלווה מלכה" כיון שעם סעודה זו נפרדים משבת המלכה. סעודה זו היא סגולית מאד, ובייחוד לפרנסה, ולהינצל מחבלי משיח. חוץ מלאכול כזית לחם אין איזה חובה מיוחדת לעשות בה, ונהוג לשיר פזמונים שנוגעים לאליהו הנביא ולשבת כפי שמופיע בזמירות למוצאי שבת.
דברי הנבואה של רבי חיים ויטאל
"באחרית הימים" (מט-א)
בפירושו של רבי חיים ויטאל על תהלים, הקרוי 'עץ הדעת הטוב', מצאנו דברם המשתייכים לתקופתנו. תלמידו המובהק של הארי ז"ל מצביע על פרק קכ"ד, "שיר המעלות לדוד, לולי ה' שהיה לנו וכו' בקום עלינו אדם", כמי שמתאר את גלות ישמעאל, הלא היא הגלות האחרונה.
רבי חיים ויטאל מסביר שה'אדם' (- בקום עלינו 'אדם') הוא ישמעאל, כמו שכתוב 'פרא אדם'. וזה לשונו:
"כבר ידעת כי הגלויות אינם אלא ארבע, בבל ומדי יוון ואדום, אבל עוד עתידין ישראל להיות באחרית הימים בגלות ישמעאל" וכו'. כי להיותו אדם לסיבת היותו בן אברהם, ויש לו זכות אבות, וגם יש לו זכות המילה, וכו' ולכן גלותו תקיפה משאר ארבע המלכויות.
"כי לכן נקרא ישמעאל, על שעתידין ישראל לצעוק צעקות גדולות בימי גלותו ואז ישמע א-ל ויענם, ולפי ששאר האומות היתה להם ממשלה על שאר אומות, ולא כן ישמעאל, שתמיד היו ערביים שוכני אהלים ומדברות, ואין להם עסק עם זולתם, אלא נמשלים ללסטים היוצאים ומקפחים בני אדם וחוזרים לאהליהם" (ומי כמו בני הדור שלנו מכיר את בני ישמעאל בסיטואציה זו, כאשר מיד לאחר קיפוח חייהם של בני אדם בפיגוע, רח"ל, בורחים וחוזרים המחבלים לאהליהם. היש לך נבואה גדולה מזו?) וכמו שנאמר והוא יהיה פרא אדם ידו בכל.
"ואחר כך עתידין למלוך על העולם ועל ישראל וכו', כי חס ושלום בחרות אפם בנו רצונם למחות שם ישראל מתחת השמים, כדמיון הדבר הבלוע שאין מציאותו נודע כלל, שעתידין להצר את ישראל צרות קשות ומשונות, לא ניראו כמותם".
רבי חיים ויטאל מסיים בדברי נחמה ותקווה: "ואנחנו לא נדע מה נעשה, ואין לנו תקווה אחרת זולת שנבטח בשמו הגדול יתברך שיושיענו מידם, וזה שסיים הפסוק עזרנו בשם ה'"
מה בין 'דמשק' ל'מקדש'?
כיוון שהחשש העיקרי של עם ישראל כיום הוא מפני סוריה, אירן ועירק, הבה נציע פתרונות כיצד 'להילחם' עם צבאותיהן של המדינות הללו.
אותיותיה של 'דמשק' מקבילות ל'מקדש', ולכן אם נתפלל על בית המקדש שיבנה ונשתדל לשמור מכל משמר על בית מקדש-המעט שלנו, שהוא בית הכנסת, נזכה להכרעתה של דמשק בשדה הקרב.
באשר לעירק, היא בבל, הבה נפתח את היום בלימוד דף בבלי, כמו שמפרשים החסידים את הפסוק 'ותהי ראשית ממלכתו – בבל', שראשית היום צריכה להיות ב'בבל', בדף בבלי.
ואת אירן, היא פרס, כבר לימדנו מרדכי היהודי בשושן הבירה שמנצחים באמצעות חינוך הילדים ואיסופם לבתי המדרשות.
(עלינו לשבח)
בס"ד עמוד 2
'חבלו' של משיח
"האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים" (מט-א)
מנהגו של הרבי ר' אלימלך זי"ע היה לומר בסעודה שלישית שני חלקים של דברי תורה. האחד על ענייני פרשת השבוע והשני על ימות המשיח. שלוש האמרות מובאות כלשונן, כמעט ללא שינוי סגנון.
האחת, שבדור שלפני הגאולה ירמסו את היראים לדבר השם בצורה כזו, שאילו היו עושים כן בדורו של הבעל שם טוב, לא היה אותו הדור מסוגל לשאת זאת מחמת עדינות הנפש שהייתה בהם, אך בדור שלפני הגאולה ירדו לעולם נשמות שיש בהן טמטום הלב עד שלא יהיה אכפת להן כל כך, ויוכלו לשאת מצב כזה של השפלה ורמיסה.
האמרה השנייה, שבדורו של המשיח ימתח הקב"ה כביכול חבל אחד ארוך מסוף העולם ועד סופו וכל בני ישראל יאחזו בחבל זה. הקב"ה יאחז בקצהו של החבר וינער ויטלטל אותו עד שכולם יטולטלו באוויר.
לא כולם יוכלו להחזיק מעמד בטלטול חזק שכזה, ורבים יפלו ארצה. השוטים יאמרו: אם הקב"ה מנער אותנו בצורה כזו, בודאי רצונו שנרפה מאחיזתנו בחבל, ועל כן ישחררו ידיהם ויפלו ארצה. רק החכמים המעטים יחזיקו בכל כוחם בחבל נחלתו וידבקו בו בכל כוחם ומאודם. וזה הוא 'חבלו של משיח'.
השלישית שבדורו של משיח יהיו בורות נוראה ובלבול בין טוב לרע, והבירור יהיה באופן הדומה לניפוי הקמח בנפה וכברה. כאשר מניחים את הקמח בנפה, מטלטלים אותו הנה והנה, וכל חלקי הקמח, הנקי והפסולת גם יחד, נחבטים בדפנות הנפה, ואחר כך כל
הקמח הנקי העובר בסדקי הנפה נופל לכלי שתחתיו ונחבט שוב בנפילתו. ואילו למעלה נשארת כל הפסולת.
והנה, כשרואה הפסולת את הקמח הנקי הוא הסולת, נופל למטה ונחבל פעם נוספת, היא מתגאה עליו לאמור: ראה גודל שפלותך, שנפלת למטה ונוספה לך ע"י זה עוד חבטה, ואילו אני הפסולת נשארתי למעלה וגם לא קיבלתי חבטות. באותה שעה, אין הפסולת יודעת שנשארה למעלה רק לרגע קט, כי בעבור רגע, יהפכו את הנפה וישליכו את כל הפסולת לאשפה...
באופן זה בדיוק יהיה הבירור בין טוב לרע בדורו של משיח. (טובך יביעו)
המלחמה הגדולה
"באחרית הימים" (מט-א)
תקופתנו, יותר מכל התקופות שקדמו לה, מצביעה על הסימנים שנתנו חז"ל לחבלי משיח. האברבנאל בספרו "מעייני הישועה", מעיין י"א, תמר ח', מתאר בפרוטרוט כמעט מלא את שיקרה במלחמה האחרונה שתהיה לפני בוא המשיח.
לפי דבריו שם יוצא שאין לנו לסמוך על אף מדינה ועל אף שליט, גם אם הם נראים לנו עתה כידידי אמת. וכך כותב האברבנאל: 'השם יתברך ייתן בלב אומות אדום לכבוש ארץ ישמעאל, ובפרט ארץ הצבי, כי כולם מאווים בארץ ההיא, להיות שם קבר אותו איש, ובפרט כשיראו יהודים מקובצים שם – יחרה אפם ויכבשו הארצות ההם, ויעשו (בני אדום, דהיינו הנוצרים) בבני ישמעאל מכת חרב והרג ואבדון. ובני ישמעאל יאספו ויבואו אליהם למלחמה לירושלים, ויהרגום וישמידום'.
דהיינו, לאחר שכל האומות יתכנסו בארץ ישראל, השלב הראשון יהיה שהנוצרים יכו במוסלמים מכת הרב וחרב, ואחר כך יתהפך הגלגל והאחרונים יאספו ויבואו על הנוצרים למלחמה.
להלן ממשיך האברבנאל ומגלה שהמלחמה הגדולה לפני בוא משיח תהיה בשערי ירושלים, ולפי הנביאים אפשר לדעת גם את שמותיהם של שרי הצבא משני הצדדים שילחמו שם!
וכך כותב האברבנאל במעיין י"א, תמר י', שכל מה שהוא מתנבא כאן, אין זה 'פירוש מסברא', כדבריו, 'רק קבלה מקובלת אצלם
מן הנביאים, שהמלחמה היותר נוראה שהיה בעולם יהיה ממש לפי שערי ירושלים, בו יתקבצו כל האומות שבעולם, אחד מהן לא נעדר. בצד אחד כל אומות המחזיקות דת נוצרי ובצד אחר כל אומות שאין מאמינים בדת זה, ומקובל שמות שרי הצבא מכל צד איזה אומה הנוצחת.
'ועל מלחמה זו ניבא בלעם באומרו 'אוי מי יחיה משומו א-ל', בעת שיבואו האומות שבשמם שם א-ל. ובדרך הטבע אין מנוס לחיים, ולא יישארו רק קדושים כמלאכים, ועל זה נאמר הנותר בציון והנשאר בירושלים קדוש יאמר לו'. עכ"ל לשון האברבנאל. (עלינו לשבח)
בס"ד עמוד 3
הרב והעשיר
"ויתחזק ישראל וישב על המיטה" (מה-ב)
בספר "מעשה שושן" מצינו מעשה נאה השייך לפרשתנו, ולקחו בצידו: שרפה פרצה בעיירה. כילתה את בתיה ותושביה נותרו חסרי קורת גג. נחלץ רב המקום לעזרה ויצא לנדוד מעיר לעיר, לעורר את רחמי היהודים בכל אתר ואתר, לעזור לאחיהם הנתונים בצרה ולשקמם. האנשים נענו, מי פחות ומי יותר. כל סכום שהשיג שלח לעיירה, להחיות את נפשות התושבים ולהתחיל בפעולות הבניה.
הגיע הרב לעיר אחת והלך מחנות לחנות, עורר את הלבבות והתרים את הבעלים. נכנס לאחת החנויות, חנות תכשיטי זהב מהודרת ובוהקת בשלל אבנים טובות, יהלומים ואבני ברקת. אך פתח פיו וסיפר שהגיע להתרים, חייך הבעלים חיוך רחב ונתן לו "שלום עליכם" לבבי:
"רואים שכבודו אינו בן המקום" אמר.
"כיצד רואים זאת?" תמה הרב.
"משום שאם היה כבודו בן המקום, היה יודע שאיני נותן מאומה לצדקה!" השיב העשיר הקמצן.
"אם כך, התחלפו התפקידים", השיב הרב. "במקום שכבודו יקיים מצוות גמילות חסדים, אקיים אותה אפוא אני!"
"במה יקיים כבודו מצוות גמילות חסדים?" שאל העשיר.
"בכך שאני מקיים כאן מצוות ביקור חולים", השיב הרב, "וביקור חולים הוא מכלל מצוות גמילות חסדים!"
תמה העשיר: "מי חולה כאן, שכבודו מבקרו?"
ענה הרב: "כבודו הוא החולה!"
מחה העשיר: "אני? בריא אני וחסון ואין בי חולשה ורפיון כלל".
אמר לו הרב: "הן לא יכחיש כבודו את דברי שלמה המלך, החכם מכל האדם, ושלמה המלך אמר בחכמתו: "יש רעה חולה ראיתי תחת השמש, עושר שמור לבעליו לרעתו'. ואם חנן ה' את כבודו בעושר, וכבודו מתפאר שאינו נותן מכספו לדלים ואינו עושה בו צדקה וחסד, אין ספק כי עושרו שמור לו לרעתו, שכן יצטרך לתת בעתיד דין וחשבון מדוע לא ניצלו לטובה! אם כן, הרי שלמה המלך מעיד בו כי הוא 'רעה חולה', ובאתי אפוא לקיים בו מצוות ביקור חולים!"...
צחק העשיר ואמר: "אם היה כבודו רוצה לקיים מצוות ביקור חולים באמת ובתמים – היה הולך לבית החולים ומוצא שם עשרות
חולים באמת, הנאנקים במכאובם ומשוועים למבקרים, ולא היה בא לכאן לצאת ידי חובת מצווה זו על פי דרוש והלצה".
אמר לו הרב: "טעם כמוס עמדי, מדוע רצוני לקיים מצווה זו דווקא כאן ולא אגלהו אלא אם תבטיחני להרים תרומה למצווה שאני עוסק בה עתה".
אמר העשיר: "מוסכם, הבה ואשמע.
אמר הרב: "הלא ידעת מה שאמרו חז"ל, שבתחילה היה יעקב אבינו חולה אנוש, ורק בבוא יוסף אליו לבקרו, כתוב 'ויתחזק ישראל וישב על המטה'. ומדוע? משום שהמבקר את החולה נוטל אחד משישים מחוליו. וזה רמוז בתיבת 'המטה', שהיא חמישים ותעש בגימטרייה, היינו שישים חסר אחד. לפיכך, תבין מדוע מעדיף אני לבקר חולה כמוך, שהממון הוא מחלתך, וליטול אחד משישים מחולייך".
נאים הדברים, אבל כחושבים עליהם, אינם כה מבדחים...
העושר השמור לבעליו לרעתו, חלילה, אינו רק בממון. לכל אדם 'עושר משלו: אחד חננו ה' בממון, שיוכל לעזור בו לעניים – ועלינו לדעת שיש משפחות הרעבות ללחם, פשוטו כמשמעו; יש מי שחננו ה' בכושר עסקנות, יכול הוא להועיל לבית הכנסת, לקהילה ולחברה, לארגן שיעורי תורה ופעילות חסד ענפה; יש מי שחננו ה' בכושר הסברה ויכול הוא למסור שיעורי תורה.
הכלל הוא שהאדם לא נוצר לעצמו, אלא נברא כדי להועיל לזולת, לתרום לחברה ולהגביר כבוד שמיים. איש-איש כברכת ה' עליו, ככישרונותיו וכיכולתו. איש-איש בתחומו! מה רב ההבדל בין הרב שיצא לנדודים מפרכים כדי לעזור לאחיו, לבין העשיר שנקט את גישת 'הרעה החולה'!... ואנו – אין דורשים מאיתנו לנדוד. אך נישא עינינו סביב, ונראה במה יכולים אנו לעזור, באיזה שטח נוכל לתרום! (מעין השבוע)
העלון מוקדש להצלחת רוברט ושושנה גזיאל הי"ו ובני ביתם שיזכו לשפע פרנסה, הצלחה והרווחה,
בריאות אושר וכבוד וכל מילי דמיטב ברוחניות ובגשמיות.
בס"ד עמוד 4
כוחה של תפילה
"ואולם אחיו הקטן יגדל ממנו וזרעו יהיה מלא הגויים". אמרו רבנו ז"ל שעתיד יהושע לצאת ממנו שינחיל את הארץ ויעמיד חמה בגבעון וירח בעמק איילון שאז יתמלא כל העולם משמעו. ויש לומר כיוון דיש גדולה כזו לאפרים למה לא ברכו על גדולה כזו בפירוש. ובאמת גדולה זו צריכה טובא לברכתו של יעקב אבינו עליו השלום, כדי לתת לו כח בדבר זה לעשותו. ועוד יש קושיא גדולה ועצומה כי הוא ברך אותם בשווה וסיים וידגו לרוב בקרב הארץ וכאן השלים הברכה ולמה לא הסיר ידו מעל ראשיהם דלא מצינו שבירך אותם עוד. וכיוון דאמר אחרי זה וירא יוסף כי ישית אביו יד ימינו על ראש אפרים וירע בעיניו ויתמוך יד אביו להסיר אותה מעל ראש אפרים על ראש מנשה מוכח להדיא שלא סילק עדיין יעקב אבינו עליו השלום את ידו מעל ראש אפרים. ולמה לא סילק כיוון שגמר הברכה ובוודאי יוסף הצדיק עליו השלום לא רצה להסיר יד אביו להניחה על ראש מנשה אלא מפני שראה שלא סילקה אביו ומחמת כן חשב שרצונו לברך עדיין ולא ראינו שברך עוד. ונראה לי בסיעתא דשמיא בהקדים מה שנאמר במדרש קהלת פרשה ג' דרבי שמעון בן חלפתא עם אנשי עין תאנה הלכו לקיים מצוות מילה במקום אחד והיה אביו של אותו תינוק משקה אותם בסעודת המילה יין ישן ואמר להם שתו מן יין הטוב הזה שאני בטוח באדון השמים שממנו אני משקה אתכם ביום משתה הנישואין שלו והם ענו אחריו כשם שהכנסתו לברית כך תכניסהו לתורה ולחופה.ומתוך אלו הדברים יצא לו רבי שמעון מאותו הבית יחידי כדי ללכת למקומו והיה זה בחצי הלילה ופגע בו מלאך המוות לומר לו בשביל שאתם בטוחים על מעשיכם הטובים אתם יוצאים בשעה שאין ראוי לצאת בה כלומר בלילה דשכיחי מזיקין. ואמר לו רבי שמעון ואתה מי אתה שהרי גם אתה יצאת בלילה יחידי ואמר לו שהוא שליח השלוח אל הבריות. רוצה לומר גילה לו שהוא עצמו לאך המוות ואמר לו רבי שמעון מדוע פניך רעים.
אמר לו מקול דברים קשים אני שומע מן הבריות בכל יום. אמר לו רבי שמעון ומה הם. אמר לו התינוק הזה שהכרתם ערלתו היום שטר פסק דינו הוא עמדי שאקח אותו לאחר שלושים יום. והנה שמעתי שאביו השקה אתכם יין ואמר לכם שתו יין הטוב שבטוח אני באדון שהמים שאני משקה אתכם ממנו במשקה הנישואין שלו ושמעתי זאת ולכן נעצבתי שמתיירא אני שתפילה זו שהתפללתם תבטל הגזרה הזאת. אמר לו רבי שמעון אשביעך בחייך שתראה לי עתה שטרי וזמני מתי הוא אמר לו אין אני שולט על זמן שלך או על דחבירך דכוותך. אמר לו רבי שמעון יהיה רצון מלפני הקב"ה כשאם שאן אתה שולט על שטר שלנו כן לא יהא לך רשות לעבור על דברינו אלו שאמרנו כשהכנסתו לברית כך תכניסהו לתורה ולחופה ובקש רחמים וחיה התינוק עד כאן יעויין שם. (בן איש חי דרשות)
"זו מלכות ישמעאלים – שעליהם בן דוד יצמח
"ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים" (מט-א)
הרב סילמן ציטט מדרש מופלא שבו נתן לראות בבירור רב את זיהוייה של התקופה בעיני חכמינו.
המדרש בבראשית רבה, וכן בפרקי דרבי אליעזר, פרשת לך לך, על הפסוק "והנה אימה חשיכה גדולה נופלת עליו", אומר:
אימה – זו מלכות אדום, שנאמר 'דחילא ואימתני';
חשיכה – זו מלכות יוון, שהחשיכה עיניהם של ישראל מכל מצווה שבתורה;
גדולה – זו מלכות פרס, שגדלה למכור את ישראל בחינם; (דבר זה בא לידי ביטוי בולט בימינו כאשר פרס, זו אירן, מאיימת כל העת על ארץ ישראל, למרות ששיטחה אינו גובל באדמת ארץ הקודש, והאיומים הללו נשמעים משוללי כל הגיון. אבל כפי שאומר המדרש הם גדלו על העניין הזה, למכור את ישראל חינם, גם אם אין להם כל רווח מזה...);
נופלת – זו מלכות בבל, שבידם נפלה עטרת ישראל;
עליו – זו מלכות ישמעאלים, שעליהם בן דוד יצמח. עכ"ל המדרש.
כנראה, אמר הרב סילמן, שלפני בוא משיח נצטרך לסבול מכל הגלויות הללו גם יחד, רח"ל.
המדרש מסיים בכך ש"מלכות ישמעלים, עליהם בן דוד יצמח", דהיינו שהפתח לבואו של משיח צדקנו, במהרה בימינו, הוא באמצעות מלכות ישמעאלים, עליהם אנו שומעים לאחרונה הרבה מאד...
"שפחה נואמת לא כי בנך המת, ובני החי"
אני מייעץ לבני ביתי, אמר הרב זילברשטיין, לזמר בליל שבת את שירו של ה'אבן עזרא' – "צמאה נפשי". אחד מקטעיו של שיר זה הוא "ראה לגבת אמת, שפחה נואמת לא כי בנך המת, ובני החי".
פירושם של הדברים הוא, שאנחנו מתפללים להקב"ה שיצילנו מאותה שפחה, הלא היא דת ישמעאל, הנואמת שהיהדות כבר מתה, רח"ל, ורק דת האיסלאם שלהם חיה וקיימת... (עלינו לשבח)
1. העלון אסור בהוצאה וטלטול בשבת, במקומות בהם אין עירוב.
2. אין לקרוא בעלון בזמן התפילה.
3. כתובת המערכת: משפ' מלכא ת.ד. 240 מושב בורגתה 42860 טלפקס: 09-8941781, נייד: 054-5432217 דוא"ל: yaelm3@netvision.net.il
"ספר בראשית – ספר האמונה"
"ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים" (בראשית ויחי מט, א)
בכל דבר שברא השי"ת בעולמו אפשר לפגוש ולראות את האמונה בחוש. רק יפתח אדם מעט את עיניו, ויראה את הקב"ה לידו, וכפי שידענו מכל ספרי המוסר.
הגר"י זילברשטיין סיפר שלמד אמונה מ... זבוב, כאשר מדען אחד סיפר לו שלאחרונה הובאו ארצה כ- 5,000 זבובים, כדי שיאבקו בחומר מסוים, העלול להזיק לתושבי ארץ ישראל. המדובר בסוג מסוים של זבובים, ורק הם יוכלו לקלוט ולנטרל את החומר ההוא, ולהוריד את האפקטיביות שלו.
המדען סיפר שמייבאי הזבובים אינם מעונינים שהזבובים הללו יתרבו, כדי שלא יזיקו לתושבי הארץ, ולכן הוא שואל האם מותר לסרס את הזבובים? ... נו, אז מי היה מאמין שלזבובים יש כח כה גדול עד שהם יכולים לנטרל כח מזיק, ומי היה מאמין שהזבוב הוא בעל חשיבות כזו, עד ששאלת סירוסו עולה על הפרק...
והנה דוגמא נוספת ללימוד-אמונה מתוך מעשה הבריאה. כאשר אנו מתבוננים בהתפעלות בלהקת בעלי כנף החולפים מעל ראשינו, תוך ביצוע פעלולי אקרובטיקה אווירית, אנחנו מתפעלים בעצם מחוכמתו העילאית של הבורא, שצייד את העופות בטכניקה משוכללת ביותר, שאליה לא הצליח האדם אפילו להתקרב. מיומו הראשון מצויד העוף במכשירי תעופה מתקדמים פי מאות מונים מאלו המציידים את המטוס המשוכלל ביותר.
בעת שנערך פעם מפגן טייס אווירי ראוותני, עלה איש חכם אחד אל הבימה והפטיר לפני כל הנוכחים: כל הביצועים המרהיבים הללו של המטוסים, אינם משתווים לאפס קצהו של מפגן התעופה האמיתי, זה הנעשה על ידי להקת חסידות שגרתית, בבואה לפקוד את ארץ ישראל.
בני האדם צריכים לידע שהם אינם מסוגלים להתחרות בכהוא-זה מול מעשה הבריאה, ולמרות ההישגים המדעיים והטכנולוגיים הגדולים שהיו בעשרות השנים האחרונות, טרם הצליח המדען ליצור אפשרות תעופה כה טבעית לאדם, כפי שהיא נעשית על ידי כל גוזל פעוט, בן יומו, שמנפנף לרגע בכנפיו, והנה הוא ממריא אל על...
מערכת התעופה של העוף אינה זקוקה לתחזוקה שוטפת ולטכנאים שיבדקו כל בורג. די לו בכמה גרגרים למאכל, וכבר המכונה שלו עובדת להפליא, וביכולתה אף ליצור את הדור הבא – מטוסים חיים קטנים שיפליאו לעופף...
האם אפשר לצפות במערכת המופלאה הזו – ולא להאמין באמונה שלמה שיש בורא לעולם?!
עוד, זאת. כל מתכנני המטוסים, בבואם ליצור מטוס שיצליח לנסוק במהירות וביעילות, ולנצל את היותו במרומים כדי להישאר שם זמן רב ככל האפשר, יודעים שלעניין המשקל יש חשיבות מכרעת.
לשם כך יודעים הממציאים שלצד חובתם להרכיב את המטוס מהחומרים החזקים והעמידים ביותר, הם צריכים גם לבנותו מהחומרים הקלים ביותר. אחרת, לא יוכל המטוס להחזיק מעמד זמן רב באוויר.
הדבר כה חשוב, עד שלאחרונה פורסם שחברת 'בואינג' הרכיבה את המטוס החדש שלה, המיועד להטסה בו-זמנית של 830 איש, מחומרי פלסטיק... ברור שאין זה הפלסטיק הנמצא תחת ידינו, אבל אחרי הכל מדובר בפלסטיק...
דבר זה היה ידוע כמובן לבורא-העולם, ולכן הוא ברא את העופות במשקל נמוך מיוחד, וברא להם עצמות חלולות.
כל מתכנן מטוסים מודע לצורך להבטיח למטוס גוף קשיח, אבל בעשותו כן אין הוא אלא מחקה את מעשה בריאת גופו של העוף. בהתאם לדרישות אלה, מתחברות צלעותיו של העוף עם עמוד השדרה למבנה מוצק. רק הצוואר והזנב, שלא לדבר על הכנפיים, שומרים על מידה נאה של מובילות.
מבנה גופם של העופות, משלב שני קווים מנוגדים, קלות-משקל יחד עם חוזק מרשים, וכך מותאם גוף זה לצורכי תעופה, יותר מן המטוסים המתקדמים של ימינו.
מה דלים הם חייו של מי שאינו יודע להתבונן, והולך כעיוור בעולמו! ולעומת זאת מי שזכה להתבוננות, מה מגוונים הם חייו! עולם ומלואו נפתח בפניו!
שבת שלום ומבורך!
בס"ד
ה' יתברך משלם בכפליים
"ועתה אל תיראו אנוכי אכלכל אתכם ואת טפכם"...
(פרק נ, כא)
האדם הצועד בדרך שהתווה לו הבורא., לעולם אינו יוצא ניזוק. ואולי ננסח זאת כך: אדם המוותר לחברו, במיוחד בימים קשים אלה שבהם אנחנו שרויים, לעולם לא יצא ניזוק מכך.
זאת למדנו מאחד מתושבי 'אביבים', יהודי ירא שמיים, וכפי שסיפר הגאון רבי יצחק זילברשטיין בימי מלחמת לבנון, בקיץ תשס"ו. מסיפור זה אפשר ללמוד שגם בין מטחי האש הכבדים – ואולי דוקא בהם – מגלה השם יתברך את כח השגחתו בעולם.
הגר"י זילברשטיין סיפר על שאלה שהגיעה מתלמיד חכם ששכר 'צימר' במושב 'אביבים' שעל גבול הצפון, לימי בין הזמנים, ולאור המצב הבטחוני הקשה ששרר בתקופה ההיא ברור היה שאין מה לחפש שם.
'כאשר שכרנו את הצימר, היה לנו וויכוח עם בעל הבית על גובה המחיר, ולאחר שהגענו להסכמה, שלחתי לו מיד את מלוא המחיר, שהסתכם בכ- 600 דולרים', סיפר התלמיד חכם.
השאלה ההלכתית הייתה האם מותר לבטל את ה'צימר', אם לאו. אבל בטרם החל התלמיד חכם לברר את הענין מהאפקט ההלכתי, דהיינו 'מזלו של מי גרם', סיפר להגר"י זילברשטיין שכאשר התקשר אל בעל הבית ב'אביבים', הבין האיש מיד מה כוונתו, ואמר - 'אני מבין אתכם, ואין לך מה להצטדק; אני מוחל לכם על הכל, ואשלח מיד את כל הכסף בחזרה'. וכך עשה. תוך 48 שעות הגיע הכסף לבני ברק.
למרות המצב הקשה ששרר אז במושב אביבים, התנהג האיש כמו שיהודי צריך להתנהג, נקט בדרך של ויתור, התחשב בשוכרים, ויראת שמיים דיברה מתוך גרונו.
לאחר שהכסף הגיע אלי, סיפר התלמיד חכם, נכמרו רחמי על בעל הצימר, וחשבתי אולי היה מן הראוי שאציע לו בחזרה חלק מן הכסף. ואז התברר לי שהשי"ת דואג לעושי רצונו, וממלא את חסרונם.
משהתקשרתי לאיש ב'אביבים', ושטחתי לפניו את הצעתי בדבר החזרת חלק מן הכסף, הגיב בעל הצימר על ההצעה בתרעומת, ואמר שכיוון שהוא ויתר על התשלום, אינו מוכן לקבל ולו אגורה אחת, והוסיף מיניה-וביה:
'מה אתה חושב, שהפסדתי את הכסף? לא ולא. השכרתי את הצימר שלי במחיר כפול ממה שסיכמתי אתכם, וקיבלתי עליו 1,200 דולרים'.
'מי הסכים לשלם לך מחיר שכזה, בימים אלה, כאשר הישוב שלכם מצוי תחת הפגזות תכופות כל כך?' התפלא מיודענו.
והאיש השיב: 'העיתונאים'...
(ברכי נפשי עמ' רצ"ו)
העלון מוקדש להצלחת
עודד אדיבי
ובני ביתו
לפרנסה בשפע, בריאות
ויראת-שמים.
אכי"ר.
דבר מו"ל אשכולות:
1. העלון אסור בהוצאה וטלטול בשבת, במקומות בהם אין ערוב.
2. כתובת המערכת: משפ' מלכא, ת.ד. 240 מושב בורגתה 42860. טלפקס: 09-8941781, נייד: 054-5432217
דו"אל: dlilam@netvision.net.il
בס"ד
תפוח האדמה שהוכיח על יהדותו של הרופא
מעשה מופלא התרחש באחד מבתי הדין בארץ, כאשר הדיינים ביקשו לאמת את יהדותו של רופא שעלה מרוסיה, והרופא הביא מצידו עֵֵד שהצהיר שהשתתף בברית המילה של הרופא ההוא ברוסיה.
ראש בית הדין ביקש להביא בפניו עֵד נוסף. והנה, העד השני הגיש עדות אישית מרתקת ומרגשת, וסיפר שגם אימו של הרופא כיהנה כרופאה בבית חולים גדול ברוסיה, ועשתה עימו – עם העד הזה – עסק שהיה כרוך בפיקוח נפש.
קוד העיסקה שהיתה בינינו, כך סיפר, היה 'תפוח אדמה'. כל יום ויום הייתה הרופאה מביאה לי תפוח אדמה, שהיה מצרך מאוד יקר ברוסיה, וכך יצא שמדי שנה הביאה לי הרופאה 365 תפוחי אדמה.
בשכר זה הייתי אני מתחייב להביא לה, לקראת חג הפסח, קמח חיטים למצות שמורות, והיו אלה חיטים שנשמרו משעת הקצירה, עם כל ההקפדות הנהוגות בכרם בית ישראל לקראת חג הפסח.
365 תפוחי אדמה, מול קמח חיטים למצות שמורות.
עסקה זו, ציין העד, נעשתה לא שנה אחת או שתיים. במשך שנים רבות הייתה הרופאה, אימו של הרופא הזה הנמצא עתה כאן בבית הדין, חוסכת מפיה ומפי ילדיה מספר כה רב של תפוחי אדמה, כדי לקבל בבוא היום, לקראת הפסח, את מצות השמורות, ולחגוג את החג בכשרות ובהידור.
למותר לציין שאיש לא ידע את דבר העסקה הזו, ואם השלטונות היו מגלים זאת, הייתה הרופאה צפויה לאבד לא רק את מקור פרנסתה, אלא גם את מקור חייה, ואין ספק שאחת דתה הייתה להיות מגורשת לארץ גזירה, וזאת במקרה הטוב.
ולמרות זאת לא התחשבה במאומה, וביצעה את העסקה הנ"ל במשך כל השנים. ואם כן, היעלה על הדעת להסתפק ביהדותו של רופא זה, שאימו גילתה מסירות שכזו כלפי בוראה? - אמר העד.
ראש בית הדין שאל האם אימו של הרופא עדיין חיה, ומשהתשובה הייתה חיובית, הביע את רצונו לשוחח עימה. עד מהרה התברר שהאימא היא רופאה כל כך טובה, שלמרות גילה המתקדם היא עדיין עובדת בבית החולים ההוא. בו-במקום נוצר הקשר הטלפוני בין האב"ד ובין הרופאה הקשישה.
והנה, כאשר האב"ד שאל את האישה האם היא שומרת שבת, השיבה בשלילה. לאחר מכן ביקש לוודא את אמיתותו של הסיפור עם תפוחי האדמה, ושאל אותה האם אכן עשתה כדבר הזה?
משנזכרה האישה במעשה ההוא, התרגשה מאוד, ובקול רוטט סיפרה על מסירות הנפש שהייתה דרושה לשם כך, תוך שהיא מציינת שבכל מה שקשור לשמירת השבת, היא הייתה אנוסה, כיוון שבבית החולים דרשו ממנה להגיע לעבודה גם בשבת, ואם היו יודעים שהיא יהודיה – היה זה סופה, אבל באשר לחג הפסח, מסרתי ממש את הנפש, הרעידה אימו הקשישה של הרופא את האב"ד בדבריה.
אב בית הדין התרגש מאוד למשמע הדברים, ואמר לרופאה שאם בארץ ישראל מתחילים בהכנות לפסח רק שבועיים, או לכל היותר חודש לפני החג, הרי שלפי מה שאת מספרת, אתם שמרתם על הפסח, כל השנה כולה, שהרי עם כל תפוח אדמה שמסרת לאיש הזה הנמצא כאן עמנו בבית הדין, התכוונת לשמור את חג הפסח, וכך קיימת "ושמרתם את המצות" במשך כל השנה!
(ברכי נפשי עמ' רצג-רצד)
בס"ד
המחבל המתאבד
האם כל כך קשה להביא ראיות מוחשיות על אהבת השם יתברך לעמו? הנה לפנינו דוגמא אחת.
בחורף תשס"ז פורסם על מעשה ניסים מופלא ביותר שארע בארץ ישראל. מחבל שיצא משכם כשהוא מצויד במטען חבלה גדול במיוחד, התכוון להגיע לאזור הומה-אדם בגוש דן ולהתפוצץ עם מטענו, ולגרום בכך להרג המוני, רח"ל.
בניגוד למקרים אחרים, הצליח הפעם מחבל זה לעבור את כל המחסומים, והגיע עם המטען לגוש דן. ולא רק זה; הוא הצליח גם לעלות על אוטובוס עמוס שנסע מראשון לציון לכיוון העיר בת ים.
אוטובוס זה היה בדמות 'אקורדיון', דהיינו אוטובוס כפול, שמספר נוסעיו מגיע לכ- 100 איש. המחבל התיישב על אחד הכסאות, ובראותו שהאוטובוס התמלא עד אפס מקום, הוא מחליט שהגיע הזמן לבצע את זממו.
הוא לוחץ על כפתור ההפעלה של המטען, אבל ראה זה פלא; המטען לא מתפוצץ. המחבל לוחץ פעם שניה ושלישית, והמטען לא מופעל.
בלית ברירה יורד המחבל בתחנה הקרובה, נכנס למקום סתר, ומנסה לראות מה קרה, ומה מתברר? – הסוללות הוכנסו כשהן הפוכות.
הוא מחזיר את הסוללות למצבן התקין, ועולה שוב לאוטובוס אחר, מלא וגדוש אף הוא.
שימו לב, לכל אורך הדרך הוא אינו מתגלה, לא על ידי הנוסעים ולא על ידי שוטרים וחיילים. ניתנה לו האפשרות לכאורה לעשות ככל העולה על רוחו.
כשהאוטובוס השני מתמלא אף הוא, לוחץ המחבל על מתג ההפעלה, אך גם הפעם המטען אינו מופעל. לוחץ עוד פעם ועוד פעם, והעסק אינו עובד. ואולי גם על מחבל זה, וכל הדומים לו, מקוננים בתשעה באב, בפזמון 'אלי ציון ועריה' – 'ועל לוחץ אשר לחץ'...
שוב הוא יורד מן האוטובוס, ובודק את הסוללות, ומגלה שמתוך 6 הסוללות הנמצאות במתג, הניח אחת מהן הפוכה, ולכן המטען לא פעל.
וההמשך ידוע. המחבל מתאכסן אצל משתף פעולה בבת ים, מתוך כוונה לעלות למחרת על אוטובוס נוסף, אולם נלכד בשעת לילה בעיצומה של הכנת המטען הקטלני.
אנשים שאין להם ריח של אמונה, יגידו שהסוללות התהפכו מקרה אחר מקרה. אבל אנחנו, אנשי-אמונה, אסור לנו אפילו להעלות הרהור כזה על דל מחשבותינו.
האם יש לנו הסבר אחר למהלך מופלא זה אם לא אהבתו היתרה של הקב"ה לעמו? (ברכי נפשי עמ' יח-יט)
רבינו הרמב"ם ז"ל
יעקב אבינו עליו השלום ביקש טרם פטירתו כי יעלוהו ממצרים לארץ ישראל. אף בנו יוסף ביקש זאת מאחיו. גם רבינו הרמב"ם ז"ל, טרם פטירתו, ביקש שיעלוהו ממצרים ויקברוהו בארץ ישראל, בטבריה, ליד קבר אביו הדיין רבינו מיימון ז"ל.
הרמב"ם הקדוש נפטר בכ' טבת דתתקס"ד, והיהודים והמצרים כאחד בכוהו ג' ימים. כאשר השמועה על פטירתו הגיעה לירושלים, עשו שם מספד גדול וקראו צום ועצרה. כל בני ירושלים נאספו בבתי הכנסת וקראו בתורה את פרשת התוכחה, והמפטיר קרא "ויהי דבר שמואל לכל ישראל" וסיים: "כי נלקח ארון האלוקים" (שמואל א, ד).
כשהעלו את ארון הרמב"ם ז"ל לארץ ישראל, עברה השיירה דרך מדבר סיני. העמיסו את הארון על דבשת גמל, והשיירה יצאה מפוססט שבמצרים לארץ ישראל. בנו, רבינו אברהם ז"ל, רכב מאחורי הגמל נושא הארון. בדרכם פגשו בסופות חול שחסמו את דרכם, ולא אחת איבד רבינו אברהם את המגע עם השיירה מחמת הסופות שחסמו את הראייה, ובקושי רב שבה השיירה והתאחדה.
בדרכם התנפלו עליהם שודדים, ליסטים מזוינים, שביקשו להרוג את הנפש וליטול את הרכוש. נמלטו המלווים על נפשם ונטשו את ארון הקודש. התקרבו השודדים וראו שאין כאן רכוש, כסף וזהב, אלא ארון של נפטר. ביקשו השודדים המתוסכלים להשליך את הארון לים, ולבזוז את הגמל שנשאו. אבל הארון היה לפתע כבד מנשוא, ושלושים השודדים לא הצליחו להזיזו! כשראו כן, אמרו פה אחד: "איש אלוקים קדוש הוא!" מיד קראו לכל הנמלטים לשוב והבטיחום שלא יאונה להם כל רע. לא זו בלבד, אלא שהם בעצמם הצטרפו אל המלווים ואיבטחו את השיירה בדרכה!
הגמל נושא הארון הלך בראש השיירה עד לטבריה, שם עצר ליד קבר אביו של הרמב"ם. המלוים חצבו את הקבר, ועל המצבה חרטו את המילים: "פה טמון הרמב"ם, מבחר המין האנושי"!
|