בס"ד גיליון 193 כ"ו שבט התשס"ט (20.2.09) פרשת משפטים
כיבוד אב ואם
מהו מורא?
מורא הוא שיתנהג עם אביו ואמו כמנהג מי שהוא ירא ממנו שיענישהו כמו המלך, וילך עמהם כדרך שילך עם מי שמפחד ממנו וירא מהגיע לו ממנו מה שימאס (רמב"ם בספר המצוות מצוה עשה רי"א) מי שמקל בכיבוד אב ואם מבטל מצוות עשה גדולה. ונ"ל דפסול לעדות מדבריהם אלא אם כן עושה זאת מדעתם ובמחילתם (דרך פקודיך מצוה לג)
המלוכדות או הפזורות – למי היתרון?
השטח היה מגודר סביב, והשלטים הזהירו: "סכנה, כאן בונים!. אבנים וחומרי בניין שונים היו פזורים בשטח, הפועלים עבדו במרץ, תוך שיתוף פעולה פורה ביניהם.חלק מהבניין כבר ניצב על תילו. שתי קומות כבר נבנו אבן אחר אבן, שורה אחר שורה וכבר בהחלט נראה כי הוא הולך ולובש צורה של בניין.
סביב היו פזורות להן על האדמה ערמות של אבנים בודדות שעדיין לא השתמשו בהן, והנה פרץ לו ויכוח בין האבנים הבנויות לחברותיהן הבודדות. האבנים הבודדות שבערמה אומרות בגאווה לחברותיהן שכבר קבועות בבנין:
"כמה מסכנות אתן, הלכו וקבעו אתכן בבנין אין לכן מספיק אור, אויר ופרטיות, לעומת זה אנחנו מאושרות, לא חסר לנו דבר, אנו חשות את משב הרוח מכל הכיוונים, גם הגשם שוטף אותנו היטב, כמה טוב לנו!"
משיבות להן האבנים הקבועות בבנין: "להפך, אנו המאושרות ואתן האומללות! אתן בודדות ועצובות, כשאתן כך פזורות, אין לכן תכלית ומטרה, ואתן כמעט חסרות ערך. רק אנו חשות מהו כוחו של בניין המורכב מאבנים אבנים המחוברות זו לזו. נוכחנו מניסיוננו שלכל אבן בנפרד אין הרבה כח, אבל כולנו יחד, כשאנו מלוכדות נבנה כאן בניין, לכל אחת מאיתנו יש בו תפקיד חשוב, והפכנו לבנין ששווה הון רב! רק אנו חשות היטב את חשיבותה של כל אבן, אם אחת מאיתנו תחסר, הרי יהיה חור בקיר שעלול להיות פתח לצרות, דרכו עלולים לחדור קור, חום, חרקים, גנבים וכן הלאה. כל אחת מאיתנו חשה בעליל את תפקידה: האחת היא חלק מהמטבח, השנייה היא חלק מהסלון, השלישית היא חלק מהקיר של חדר
הילדים וכן הלאה. מאבנים חסרות תועלת שאין להן הופכין הפכנו לבנין ענק בו יתגוררו כמה משפחות בהן ישמע קול תורה, בהן יגדלו ילדים לתורה, יראת שמים ומעשים טובים, בו ישמרו על שבתות ומועדי ישראל, ולנו יהיה חלק באותו בנין נפלא, והכל בזכות היותנו מלכודות ודבוקות זו בזו!"
האדם לא נברא כיחידה בפני עצמה, אלא כחלק מן הכלל. הקב"ה ברא אותנו באופן שכל אחד זקוק לזולתו, וכל אחד משלים את חסרונו של הזולת: הרופא זקוק לסנדלר, כי למרות השכלתו הגבוהה, הוא אינו יודע לתקן את נעליו, ובלעדיהן הוא לא יוכל ללכת... ואילו הסנדלר, זקוק לפעמים לרופא, כי בעת שהוא חולה לא יועילו לו כל כלי העבודה שבידו... התלמיד זקוק לרב שילמד אותו, אך באותה מידה גם הרב זקוק לתלמידו, ומתקדם בעזרתו בבחינת: "מכל מלמדי השכלתי (תהלים קיט-צט), ומתלמידי יותר מכולם" (תענית ז. מכות י.). הלקוח זקוק לחנווני שימכור לו סחורה, אך החנווני זקוק ללקוחותיו שאילולא הם לא הייתה לו פרנסה...
במציאות נראה בעליל כי בכל חברה ישנם בריאים וישנם גם חולים ל"ע, ישנם עשירים וישנם עניים, יש בעלי כישרונות ויש קשיי תפיסה, יש זריזים ומאורגנים, לעומת איטיים ומרושלים וכן הלאה. כל אחד נדרש לתת משלו כדי להשלים את חסרונו של הזולת: העשיר נותן צדקה לעני, הבריא מסייע לחולה להירפא, התלמיד המוכשר מסביר את החומר הנלמד לחברו קשה התפיסה, הזריז והמאורגן מסייע לאיטי ולמסורבל.
כך גם בפרשתנו, פרשת משפטים, ישנן מצוות רבות – שנועדו לאחד וללכד אותנו.
בס"ד עמוד 2
איך נמנע מהלבנת פני האשם?
הרב ישראל אבוחצירא זצ"ל מרום וקדוש היה. לאחר פטירת אביו, הרב מסעוד זצ"ל, ולאח מות הקדושים של אחיו רבי דוד הי"ד, היה למנהיג עדתו בתפילאלת וישב על מידין, להורות ולשפוט צדק. הוא דן בדיני תורה סבוכים ולא חסך עמל לרדת לחקר הדין, לברר וללבן את הדברים עד תומם כדי לדון דין אמת לאמיתוה! היה בורר בדיני ממונות לשביעות רצון שני הצדדים, מפשר בסכסוכי שכנים ומשכין שלום בית. דן את ישראל כמשה רבנו ומשכין שלום כאהרון הכהן. כדיין, הייתה מוטלת עליו החובה: "ודל לא תהדבר בריבו". לא לשאת פנים. לא לעשיר – ולא לעני. פעמים רבות נאלץ לפסור לחובתם של אנשים אומללים, דלים ואביוניים, קשיי חום בעלי חוב והיו עיניו זולגות דמעות – והדין נקב את הר הרחמים והחמלה.
פעם בא בנפיו אדם עשירו ובעל בעמיו ותבע לדין אלמנה אחת, ענייה מרודה, שאינה משלמת לו את חובה. באה האלמנה בידיים ריקות ובעיניים דומעות: רשה היא, ביתה ריקם, אין לה פרוטה לפורטה. והעשיר תבע דין, תבע את כספו המגיע לו.
הרב ה"בבא סאלי" שמע את דבריו ומילא את בקשתו. הוציא פסק דין
המחייב את האלמנה לשלם את חובה. אבל פסק הדין נאמר בבכיה, כשדמעותיו הטהורות של הרב זולגות ויורדות במורד לחייו ומבטו נקב את העשיר אטום הלב, שאינו זקוק כלל לפרוטותיה של האלמנה, וכל תביעתו קנטרנית הייתה ולא נבעה אלא משרירות לב וקהות חושים.
ראה העשיר ונוכח לדעת עד היכן הדברים מגיעים, ראה את דמעותיו של הרב הנערץ ואת מבטו הנעוץ בו בתוכחה אילמת לתחינה נרגשת. הודיע בו במקום כי הוא מוחל על החוב ופני שלושתם נהרו מאושר!
מעשה באדם, שבחצרו גדלה תרנגולת יפת נוצות. מרהיבה הייתה ביופיה, והתהלכה בין חברותיה בחשיבות וגאוה. אף בעליה התגאה בה ושמרה כבבת עינו. פינק אותה בזרעונים, השתבח בה תמיד, ובלילה היה נועל את הלול במפתח מיוחד שהטמין במקום סתר. בוקר אחד יצא לפתוח את הלול בפני התרנגולת היקירה והנה שוד ושבר: הלול פתוח לרווחה, והתרנגולת איננה! מיד הקים קול זעקה גדולה ומרה. נאספו השכנים, וגיחכו לאבלו: " האם כדאי לעורר כזו מהומה על תרנגולת שאבדה?" אך היו שדיברו על לבו: "הרגע, זעקותיך לא ישיבו את האבדה. חשוב בהיגיון,
מי יכול היה לקחתה". נזכר האיש ששכנו עקב אחריו, וראה היכן מטמין הוא את מפתח הלול. אין ספק, הוא הגנב! נפגע השכן, וטען: "להד"ם, לא היו דברים מעולם!"
תבעו האיש לדין תורה בפני הגאון רבי יצחק יחיא הלוי זצ"ל. ראה הגאון את השכן לבוש קרעים ומזה רעב, שמע את נימת הכחשתו והבין כי עניו העבירו על דעתו ועל דעת קונו, לא עמד בפיתוי ונכשל בגנבה.
מה יעשה? מצד אחד – הן כתוב "ודל לא תהדר בריבו". ומצד שני – איך אפשר להמיט עליו קלון ולהכתים את שמו כגנב בגלל מעידה? פנה הגאון אל התובע ואמר: "כלום ראית שגנב?" הודה ואמר: "לא". אמר הגאון: "אם כן, איך העזת להאשימו קבל עם ועדה? לא יעשה כן! אומר לך מה היה: אמש שכחת לנעול את הלול, התרנגולת יצאה והשכן מצאה! הוא ביקש להחזירה, אבל אתה הקמת זעקת גנבה ועכשיו אינו יכול להשיבה מבלי שיחשד כגנב". אורו פני השכן, וקרא: "אכן, רבי, כך היה!", והכל בא על מקומו בשלום. (טובך יביעו, מעין השבוע)
"עת לחשות ועת לדבר"
חינוך ילדים מצריך מלל רב. האמהות שהן בדרך כלל המצויות עם הילדים רוב היום, מגדלות ומחנכות אותם טוענות כי לצורך תפקידן הן מוצאות את עצמן מדברות ומדברות כל היום. רוב זמנן הן משגרות הוראות שונות מהבוקר ועד הערב: "קום, אתה מאחר!" "טול ידיים, ובוא לאכול!" "אל תיקח את המשחק הזה, הוא לא שלך!" "סדרי את החדר", "הכנת שיעורי בית?", "הרימו מהרצפה את כל הצעצועים!" וכן הלאה וכן הלאה.
ובכל זאת, הפלא ופלא: למרות שהן מדברות כל כך הרבה, יש להן הרגשה כאילו לא דיברו כלום... אם נבקש מאם הילדים לחזור על מה שדיברה במשך היום יהיה קשה לה לזכור... מה קורה? איך יתכן שלמרות שהן שבעות מדיבורים ולפעמים גם הגרון כבר ניחר מרוב שימוש במיתרי הקול ובכל זאת יש להן הרגשה כי רוב הדיבורים הלכו לאיבוד?
התשובה לכך היא שהדיבור מתחלק שני סוגים: האחד הוא
הדיבור הטכני, כל אותן הוראות טכניות: לך לישון, בוא מהר, גש למכולת, צחצח שיניים וכיו"ב, זהו דיבור שאין לו ערך מעבר להוראה שהוא בא להשמיע, דיבורים כאלו אינם נחרתים בזיכרון ואינם עושים רושם בלב הילד מעבר לזמן שבו הם נשמעו, ולכן אין פלא שלמרות שאנו מדברים מהבוקר ועד הערב, קשה לזכור מה אמרנו...
הסוג השני הוא הדיבור הערכי, אותן מילים שהן בעלות ערך אמיתי, אותן מילים שיש להן אפקט הרבה מעבר לרגע שבו נאמרו, אלו מילות עידוד ונוחם, מילות הסבר והבהרה, מילות של חום ואהבה.
לא בכדי נקראה האם הראשונה בעולם, הלא היא חוה, בשם זה. חוה הייתה "אם כל חי" ולכן ניחונה בתשעה קבין של דיבור שהרי חוה הוא מלשון דיבור כמו "לחוות דעה", כי תפקידה של האם לדבר אל ילדיה ולדובב אותם, ולשם כך יש בה בינה יתרה בעזרתה היא מצליחה למצוא מסילות לליבם. דיבור ערכי, אינו נשכח בקלות, וניתן כמה דוגמאות לכך:
"ילדים, שמעתם איזה נס גדול קרה היום? תפסו מחבל מתאבד בדרכו לבצע פיגוע והרגו אותו. תארו לכם איזה אסון נמנע, כמה חסד עשה עמנו הקדוש ברוך הוא שכל אותם אנשים שהיו ח"ו עלולים להיהרג ולהיפצע –
חזרו הביתה בריאים ושלמים!
"הנה הפרי הזה היה נראה כלפי חוץ יפה ועסיסי, וכשפתחתי אותו כדי לבודקו – ראיתי כי הוא נגוע, ראיתם עד כמה יש להיזהר?"
"נכון שהיה קשה לך מאוד שחברך פגע בך על לא עוול בכפך, אבל תמיד כדאי לנסות וללמד זכות: אולי היה לו היום יום קשה? אולי הוא היה כאוב בגלל מקרה אחר, כגון: ציון גרוע שקיבל במבחן, ולכן התנהג כך? אולי מישהו במשפחה שלו סובל למרות שאנו לא יודעים על כך? תדע לך כלל: 'אין ילד רע, אבל יש ילד שרע לו!' אתה מבין את ההבדל?"
שמעתי על המעשה הטוב שעשית היום ואני ממש גאה בו! למרות שהיה לך קשה, התגברת וויתרת לחברה שלך, זו ממש עבודת מידות לדוגמא!"
באותו דיבור ערכי ניתן להרוויח הרבה עקרונות חינוכיים: עידוד מעשים טובים, החדרת השקפה נכונה, המחשת הלכות, חיזוק באמונה ועוד ועוד.
בס"ד עמוד 3
יש לשחד את הילד ללמוד!
"ושוחד לא תיקח" (כג-ח)
בפרשתנו מוזהרים אנו מפני לקיחת שוחד, המעוור פקחים ומסלף דברי צדיקים. במסכת שבת (קטז:) מספרת הגמרא על שופט נכרי שהיה יודע שאינו מקבל שוחד וכיצד הוכיחו חכמים שלא זו בלבד שהוא מקבל שוחד, אלא מוכן הוא ליטול שוחד משני הצדדים, ולפסוק היום כל ומחר כך...
בספרו "נשמת חיים" כתב הגאון הצדיק רבי אשר חדד, ששמע מהגאון רבי חויתה סופר זצ"ל, מעשה שאירע בו עצמו:
אחד מבניו תבע ערבי אחד, שהיה חייב לו ממון. ביקש מאביו, הגאון רבי חויתה, שיטען עבורו. התייצב האון והוכיח נחרצות שהצדק עם בנו, והלה חייב לשלם. היו הדברים ברורים וחותכים, והשופט דחה לשבועיים את הכרעת הדין. תמה הגאון, אך באין ברירה, נאלץ להמתין.
עברו שבועיים ימים, והתייצב לשמוע את הכרעת הדין. אמר השופט: "אנא, רענן את זכרוני". שוב פתח הגאון בהרצאת הדברים, שטח את הוכחותיו ולא הותיר מקום לספק: הערבי חייב לשלם. הביט השופט בשעון ואמר: "הדיון
התארך מעבר לצפוי. בעוד שבועיים תינתן הכרעת הדין"...
היה הרב נבוך, מעודו לא נתקל בדבר אשר כזה! בצר לו, פנה אל עשיר ממכריו וסח לו את כל המאורע. "חוששני" אמר "שהדבר יחזור על עצמו כל שבועיים מחדש"...
"כבודו אשם בדבר", השיב העשיר. "מעמיד הוא את השופט במצב לא נעים"...
תמה הרב שבעתיים והעשיר הסביר: "משער אני שהשופט קיבל שוחד כדי לפסוק לטובת הערבי. אך טענות כבודו משכנעות, ואינו יכול לפסוק שהערבי פטור מלשלם. אין לו ברירה, אלא לדחות את ההכרעה"..
"ומה הפתרון?" שאל הגאון.
"יש פתרון אחד בלבד", אמר העשיר. "אם הרב יעניק לו שוחד רב יותר, יהיה מצפונו נקי"...
לא האמין הרב למשמע אוזניו, אך החליט לנסות ולראות כיצד ייפול דבר. כעבור שבועיים התחדש הדיון, והשופט אמר, כצפוי: "רענן נא את זכרוני, הזכר לי במה מדובר!" קם הרב, והושיט לו צרור דפים, אמר: "כתבתי כאן את כל טיעוני בקצרה".
נטל השופט את הדפים, עלעל בהם –
וראה את שטרי הכסף המונחים ביניהם. אורו עיניו וקרא: "אכן, נזכרתי! הדברים פשוטים ומובנים מאליהם! ודאי שהנתבע חייב לשלם!"
יצא הרב ואמר: "עכשיו הבנתי את פרוש הפסוק 'נשמטו בידי סלע שופטיהם, ושמעו אמרי כי נעמו' (תהלים קמא-ו). כש'שופטיהם' מקבלים 'סלע', היינו מטבעות כסף, סלעים העוברים לסוחר – אזי שומעים הם את אמרי והם נעימים לאוזניהם"...
אמנם מעשה שהיה הוא, אך יש בו לקח גם לנו ולגבינו. המטרה הנעלה והנשגבת ביותר, משימת הקודש המוטלת עלינו, היא חינוך הבנים והתלמידים לחיי תורה, אור האמונה וזיו המצוות. אבל אם רצוננו שהדברים יקלטו ויופנמו, אם רצוננו להנחיל מורשה ולהשריש אמונה, לא די בכך שנדע ונודיע שזו האמת ואין בלתה, משום שהרצונות והמאוויים מעניקים לחניך את השוחד שלהם, את אהבת המנוחה וההליכה אחר שרירות הלב. לפיכך, עלינו להטמין "בין הדפים" את "השטרות" שלנו – להראות כמה אור יש בתורה, כמה נועם יש בשבת, כמה יופי במצוות! כמה אושר יש בשמירתן, כמה טובים נוחלים על ידן – לא רק בעולם הבא, אלא בעולם הזה! ולא להסתפק בכך, אלא להטמין בין הדפים 'סלעים' ממש, לתגמל בתמריצים שונים האהובים על הילד! וכלשון רבנו הרמב"ם (בפירוש המשניות, בהקדמתו לפרק חלק): "בהכרח יצטרך המלמד לזרז את הילד בדברים האהובים אצלו בגילו ויאמר לו: קרא, ואתן לך אגוזים ומעט דבש. וכשיגדל, יאמר לו: למוד פרשה זו ואתן לך מנעלים יפים או בגדים נאים. וכשיתבגר, יאמר לו: למוד פרשה זו ואתן לך דינר או שניים". זו הדרך! כך, ורק כך, נאהיב על צאצאינו ותלמידינו את המורשת הנפלאה, וננחילם אושר עדי עד! (מעין השבוע)
העלון מוקדש להצלחת רוברט ושושנה גזיאל הי"ו ובני ביתם שיזכו לשפע פרנסה,
הצלחה והרווחה, בריאות אושר וכבוד וכל מילי דמיטב ברוחניות ובגשמיות.
בס"ד עמוד 4
פינת ההיסטוריה
רגע של אמת
בכלי התקשורת העולמיים התפרסמה ידיעה סנסציונית, קבוצת אנשים התאספה מול ה"בית הלבן " בוושינגטון והם מפגינים שם בטענה שהעיר ניו יורק שייכת להם מדורי דורות ורצונם להתיישב בה מחדש. מיקבץ האנשים המשתתפים בהפגנה העיקשת הוא מגוון למדי, יש שם יוצאי מרוקו ומהגרים מפולין. יש שם אנשים מרוסיה ומהונגריה, מתימן ומלוב, מבוכרה ומצרפת, מכל קצוי תבל ובפי כולם אותה דרישה מוזרה להתיישב בעיר ניו יורק בה ישבו אבותיהם לפני שנות אלפים.
למרבה הפלא, הנשיא האמריקני נאות לבסוף לקבל את קבוצת האנשים לראיון. הוא שאל אותם מה הבסיס לטענתם והם הוציאו לו פפירוס עתיק בן שלושת אלפים שנה ובו נאמר כי העיר ניו יורק אכן שייכת להם. הנשיא מתרשם מן ההוכחה וממשיך ושואל כיצד הם מכירים אלו את אלו. האנשים השונים עונים כי אמנם
הפעם האחרונה בה נפגשו הייתה לפני אלפיים שנה על אדמתם, ומאז התגלגלו בין ארצות ועמים. בכל אותן שנים הם שמרו בקפדנות על סדרת הוראות שנכתבו בפפירוס, ולמדו ושיננו את תוכנו בכל הדורות. כל המנהגים שנהגו אבותיהם נשמרו במדויק אצל כולם, כל אחד בארצו ובמקומו, ועתה משנפגשו מחדש והנה אנשים אחים הם, עם אחד.
נשיא ארצות הברית ששמע את דבריהם מיהר לכנס את חברי הקונגרס והם מאשרים את הבקשה לתת בחזרה את העיר ניו יורק לבעלותה של אותה קבוצה הטוענת לזיכיון היסטורי עליה.
עד כמה שהסיפור ישמע מוזר, הוא אכן קרה. עם ישראל טוען לזכותו ההיסטורית על ארץ ישראל. זוהי הארץ שהובטחה לאבותיו כפי שכתב בתורה (בראשית טו-יח). האומות המאוחדות נעתרות בצורה בלתי צפויה לחלוטין לדרישה זו ומאשרות אותה. ה"מסמך" היחיד נותן זכות בלתי מעורערת לעם הנרדף בלי פיסת ארץ לרגליו במשך אלפיים שנה הוא התורה. רק בזכותה הכירו בזכותו לשוב לארצו ולנחלת אבותיו, כל האומות מאמינים בתנ"ך.
עוד שנם רבות לפני שהחזרה לארץ ישראל לבשה אופי מדיני, ועוד הרבה לפני שהתנועה הציונית הרגישה חלוצה בעליה לארץ, כבר עשו דרכם יהודים יראים
ושלמים, תלמידי הבעל שם טוב ותלמידי הגאון מוילנא שעלו לארץ במסירות נפש של ממש. ומאז ועד ימינו לא הפסיקו יהודים לעלות ולשוב לארץ אבותיהם.
העובדה שבמשך הגלות הארוכה והקשה יהודים המשיכו לשאוף לעלות לארץ ישראל מסמלת את נצחיות עם ישראל. אותו עם לפי כל כללי ההיסטוריה היה צריך להיעלם מעל מפת העולם, לפחות כשם שנכחדו עמים אחרים כמו מואב, פרס, אדום ועוד. ומה גם שהוא הרי נרדף עד צווארו על ידיהם, ואף על פי כן, באופן בלתי מוסבר לחלוטין הם לא אבדו בתהום הנשייה, ועם ישראל חי וקיים לעולם ועד.
בלי ארץ, בלי שפה מדוברת אחידה כשמימינם ומשמאלם שוצפים נהרות של דם ועולם תימרות עשן של מסעי הצלב, עלילות הדם, הגירושים השונים ועד השואה הנוראה שהכחידה שליש מן העם הפלאי הזה. ולמרות הכל הוא קם מתוך האפר ועולה לארצו כדי לקומם בה את חייו.
1. העלון אסור בהוצאה וטלטול בשבת, במקומות בהם אין עירוב.
2. אין לקרוא בעלון בזמן התפילה.
3. כתובת המערכת: משפ' מלכא ת.ד. 240 מושב בורגתה 42860 טלפקס: 09-8941781, נייד: 054-5432217 דוא"ל: yaelm3@netvision.net.il
כ"ה שבט התשס"ח 01/02/2008
"כל אלמנה ויתום לא תענון" (כב-כא)
הרב ישראל אבוחצירא זצ"ל מרום וקדוש היה. לאחר פטירת אביו, הרב מסעוד זצ"ל ולאחר מות הקדושים של אחיו רבי דוד הי"ד, היה למנהיג עדתו בתפילאלת וישב על מדין, להורות ולשפוט צדק. הוא דן בדיני תורה סבוכים ולא חסך עמל לרדת לחקר הדין, לברר וללבן את הדברים עד תומם כדי לדון דין אמת לאמיתו! היה בורר בדיני ממונות לשביעות רצון שני הצדדים, מפשר בסכסוכי שכנים ומשכין שלום בית. דן את ישראל כמשה רבנו, ומשכין שלום כאהרן הכהן.
כדין, הייתה מוטלת עליו החובה: "ודל לא תהדר בריבו", לא לשאת פנים, לא לעשיר ולא לעני. פעמים רבות נאלץ לפסוק לחובתם של אנשים אומללים, דלים ואביונים, קשיי יום בעלי חוב, והיו עיניו זולגות דמעות – והדין נקב את הר הרחמים והחמלה.
פעם בא בפניו אדם עשיר ובעל בעמיו ותבע לדין אלמנה אחת, עניה מרודה, שאינה משלמת לו את חובה. באה האלמנה בידיים ריקות ובעיניים דומעות: רשה היא, ביתה ריקם, אין לה פרוטה לפורטה. והעשיר תבע דין, תבע את כספו המגיע לו.
הרב ה"בבא סאלי" שמע את דבריו ומילא את בקשתו. הוציא פסק דין המחייב את האלמנה לשלם את חובה. אבל פסק הדין נאמר בבכיה, כשדמעותיו הטהורות של הרב זולגות ויורדות במורד לחייו, ומבטו נקב את העשיר אטום הלב, שאינו זקוק כלל לפרוטותיה של האלמנה, וכל תביעתו קנטרנית הייתה, לא נבעה אלא משרירות לב וקהות חושים.
ראה העשיר ונוכח לדעת עד היכן הדברים מגיעים, ראה את דמעותיו של הרב הנערץ ואת מבטו הנעוץ בו, בתוכחה אילמת לתחינה נרגשת. הודיע בו במקום כי הוא מוחל על החוב, ופני שלושתם נהרו מאושר!
מעשה באדם, שבחצרו גדלה תרנגולת יפת נוצות. מרהיבה הייתה ביופיה, והתהלכה בין חברותיה בחשיבות וגאוה. אף בעליה התגאה בא, ושמרה כבבת עינו. פינק אותה בזרעונים, השתבח בה תמיד, ובלילה היה נועל את הלול במפתח מיוחד שהטמין במקום סתר. בוקר אחד יצא לפתוח את הלול בפני התרנגולת היקירה, והנה שוד ושבר: הלול פתוח לרוחה, והתרנגולת איננה! מיד הקים קול זעקה גדולה ומרה. נאספו השכנים, וגיחכו לאבלו: "האם כדאי לעורר כזו מהומה על תרנגולת שאבדה?" אך היו שדיברו על לבו: "הרגע, זעקותיך לא ישיבו את האבדה. חשוב בהגיון, מי יכול היה לקחתה". נזכר האיש ששכנו עקב אחריו, וראה היכן מטמין הוא את מפתח הלול. אין ספק, הוא הגנב! נפגע השכן, וטען: "להד"ם, לא היו דברים מעולם!"
תבעו האיש לדין תורה בפני הגאון רבי יצחק יחיא הלוי זצ"ל. ראה הגאון את השכן לבוש קרעים ומזה רעב, שמע את נימת הכחשתו, והבין כי עניו העבירו על דעתו ועל דעת קונו, לא עמד בפיתוי ונכשל בגניבה.
מה יעשה? מצד אחד – הן כתוב "ודל לא תהדר בריבו". ומצד שני – איך אפשר להמיט עליו קלון ולהכתים את שמו כגנב בגלל מעידה?
פנה הגאון אל התובע ואמר: "כלום ראית שגנב?"
הודה ואמר: "לא".
אמר הגאון: "אם כן, איך העזת להאשימו קבל עם ועדה? לא יעשה כן! אומר לך מה היה: אמש שכחת לנעול את הלול, התרנגולת יצאה והשכן מצאה! הוא ביקש להחזירה, אבל אתה הקמת זעקת גנבה, ועכשיו אינו יכול להשיבה מבלי שיחשד כגנב".
אורו פני השכן, וקרא: "אכן, רבי כך היה!" והכל בא על מקומו בשלום...
(טובך יביעו, מעין השבוע)
שבת שלום ומבורך!
העלון מוקדש לרפואת דוד ביטון בן לאה ויצחק, אביב מכלוף בן אביבה וברוך
"שבת היא מלזעוק ורפואה קרובה לבוא"
בס"ד
הרפואה בידי שמים
ורפא ירפא" (כא-יט) הגאון רבי עלואן אבידאני זצ"ל מכורדיסטן סיפר על חסדי ה' ונפלאותיו עמו, כאשר גויס לצבא התורכי במלחמת העולם הראשונה. הרפתקאות רבות עברו עליו, ואוכל טרף לא בא לפיו. כל מאכלו היה פת יבשה, גופו צמק וכוחותיו אזלו, כשל כח הסבל, והוא ערק מן הצבא.
עריק שנתפס בעת מלחמה – אחת דתו לתליה.
והוא נתפס.
בעיר אסייני נתפס ונאסר ונשלח למשפט בעיר מוסול, שם חנה גדודו. בדרך, ירד עליהם הלילה ונטו ללון באכסנית דרכים. כבלוהו בחבלים והפקידו עליו משמר. שכב, מוטל על הרצפה הקרה והנוקשה, וחשב על גורלו העתידי. אם ימצו עימו את הדין, יתלוהו. אם ינהגו עמו במידת הרחמים, צפויים לו חיים מרים ממוות, חיי עבדות והתעמרות תחת שבט הנוגש. התייפח ופנה אל בוראו: "לך אני, הושיעני!"
לפתע שמע את קול החייל השומר עליו: "אדוני החכם, הצילני נא מכאב השן המציק לי מאוד".
פסק מבכיו וענה: "כיצד אוכל להושיעך, ואני כבול?"
גחן החייל והתירו מקישוריו. הודה לבוראו על הצלה פורתא זו, נטל פיסת נייר וכתב מה שכתב, קיפל את הנייר ונעצו במחט לעמוד עץ סמוך. הורה לחייל לשים את אצבעו על השן – והנה פסק הכאב!
מיד קם החיל, העמידו על רגליו ואמר לו: "בוא אתי!"
נטלו אל המפקד, עמד לפניו עם נשקו ואמר לו: "שמע, הנח לחכם זה שילך לדרכו, ואם לאו, או אתה תהרגני או אני אהרוג אותך!"
תמה המפקד על העזות שבדבריו. סיפר לו החייל על כאב שיניו, ועל הקמע הפלאי שעזרו.
"איש אלוקים קדוש הוא, ואוי למתעמר בו", הזהיר.
התרשם הקצין עמוקות, ואמר לו: "לך לשלום!"
סיים רבי עלואן את סיפורו, בכתבו: "וברכתי ברכת הגומל, ואמרתי "נשמת כל חי תברך את שמך ה' אלוקינו" עד סופו בשמחה רבה. ואני לא כתבתי שום סגולה, אלא רק: 'רבונו של עולם, תן רפואה לשיניו' וזה הכל"... (יוסף דעת, מעשה הגדולים)
הוי זהיר במצווה קלה כבחמורה
"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" (כא-א) "צוף דבש" הוא ספרו החשוב של רבנו וידאל הצרפתי זצ"ל, מגדולי יהדות המערב לפני כארבע מאות שנה. בפרשתנו שואל הוא, מדוע פותחת התורה – לאחר מתן תורה – במצוות "פשוטות" של דיני ממונות ואינה פותחת במצוות ה"גדולות" והמרוממות: ציצית, תפלין, שופר, לולב, סוכה ומצה, שבת וחג?
ותרץ – בסיפור מן המדרש – סיפור נפלא.
מעשה בסוחר באבנים טובות, ששם פעמיו לעיר המלוכה, שם מצויים המלך ושריו ועשירי עם, שיקנו את מרכולתו ויעשירוהו עושר רב. דא עקא, דרכו עברה במדבר שבפאתי עיר הבירה, וכנופית שודדים חסמה את דרכו: "עצור, מה בכליך?"
אמר להם: רחמו עלי, סוחר אני בצעצועי תינוקות, חרוזי זכוכית בפרוטה, ומשתכר בדוחק לחם לפי הטף!"
אמרו זה לזה: "בגלל פרוטות, לא נהרוג נפש". פטרוהו לשלום, והמשיך בדרכו. בבואו לעיר המלוכה, מכר יהלום אחד, וקנה בדמיו חנות מפוארת במקום המרכזי ביותר. ריהטה בפאר והדר, והחל בעסקיו, שהצליחו ושגשגו. סוכן החצר וגדולי השרים נמנו עם לקוחותיו והנחילוהו עושר רב.
כעבור זמן, הוצרכו השודדים לצידה. התחזו כאנשים מהוגנים ובאו לעיר. כשעברו בכיכר, צדה החנות המפוארת את עינם. לפתע קרא אחד: "ראו, האין זה מכרנו?"
נכנסו פנימה ושאלו: "כלום לא אמרת לנו שאתה נושא עמך זכוכיות בפרוטה?"
ענה להם: "ודאי. שרוי הייתי בסכנת מוות והצלתי את נפשי. אבל עתה, אם לא תתנו לי את מלוא שויה של הסחורה, לא אמכרנה לכם!" הביטו זה בזה, ואמרו: "ראו איזה אוצר היה בידינו ופטרנוהו חינם"...
כיוצא בכך, כתב המדרש, בעולם הזה אין האדם מודע לחשיבותן ויוקרתן של המצוות, והוא דש אותן בעקביו. אך לעתיד לבוא יפקחו עינינו וניוכח לדעת שכל אחת מהן – אוצר היא, שכל העולם ומלואו – אין בו די לשלמה!
לפיכך כתב, פתחה התורה במצוות "הפשוטות" דווקא, כדי להודיע שאין לזלזל חלילה ב"קטנה" שבמצוות, כי כל אחת – כיהלום היא, שאין ערך לשוויו, אוצר שכל אוצרות תבל לא יספיקו לשלם אף מקצת שוויו! (מעין השבוע)
הַדַּבּוּר שנכנס למונית
"ושלחתי את הצרעה" (כג-כח) מעשה שהיה בקבוצת תלמידי חכמים, שנסעה לירושלים עם נהג מונית שאינו שומר תורה ומצוות. בהיותם בדרך, אמרו תפילת הדרך, והנהג, שהאזין לתפילה ביקש שיסבירו לו מדוע מתפללים על "חיות רעות בדרך"; האם בדרך לירושלים יש חיות רעות?
היו שניסו להתבדח עמו, באמרם, שהחיות הרעות של ימינו הם הנהגים הבלתי זהירים, אבל הדבר כמובן לא סיפק את הנהג. והנה, מיד לאחר שעברו את 'שער הגיא', נכנס למונית דבור ענק שהפחיד את כל הנוסעים, שזזו מהכא להתם ומהתם להכא, בנסיון נואש לסלקו מן המונית, אבל הדבור המשיך לזמזם את זמזומו המפחיד ולנהג לא הייתה ברירה אלא לעצור את רכבו בצד הדרך, ולהמתין עד שהחיה הרעה תואיל בטובה לצאת מהרכב.
כשחזרו הנוסעים למונית והמשיכו ירושלימה, נפשטה השאלה הנ"ל מאליה. קידוש ה' גדול היה באותו מעמד. (עלינו לשבח)
העלון מוקדש להצלחת
רוברט ושושנה גזיאל הי"ו
ובני ביתם
בכל אשר יפנו ישכילו על מרומי ההצלחה, ברוב אושר, עושר וכבוד, לאורך ימים ושנים והשי"ת ישמור צאתם ובואם לחיים טובים ולשלום. אכי"ר.
דבר מו"ל אשכולות:
1. העלון אסור בהוצאה וטלטול בשבת, במקומות בהם אין ערוב.
2. כתובת המערכת: משפ' מלכא, ת.ד. 240 מושב בורגתה 42860. טלפקס: 09-8941781, נייד: 054-5432217
בס"ד
שינוי או הוספת שם
מאחר והשם משפיע על האדם, כאשר משנים את שם האדם, לאחר התיעצות נכונה – פעמים רבות משתנה מצבו לטובה. כמבואר בתלמוד ששינוי השם הוא אחד הגורמים הקורעים את גזר דינו של האדם, הנה לשון התלמוד (ראש השנה טז, ב):
"ארבעה דברים מקרעין גזר דינו של אדם. ואלו הן:
צדקה, צעקה (תפילה מעומק הלב), שינוי השם ושינוי מעשה (ממעשים שליליים לחיוביים בהדרכת התורה).
צדקה דכתיב (משלי יא, ד): "וצדקה תציל ממוות".
צעקה דכתיב (תהלים קז, כח): "ויצעקו אל ה' בצר להם, וממצוקותיהם יוציאם".
שינוי השם דכתיב (בראשית יז, טו-טז): "שרי אשתך, לא תקרא שמה שרי, כי שרה שמה". וכתיב: "וברכתי אותה, וגם נתתי ממנה לך בן".
שינוי מעשה דכתיב (יונה ג, י): "וירא א-לוהים את מעשיהם" וכתיב (בהמשך) "וינחם א-לוהים על הרעה אשר דיבר לעשות להם ולא עשה".
ויש אומרים אף שינוי מקום, דכתיב (בראשית יב, א): "ויאמר ה' אל אברם לך-לך מארצך" והדר: "ואעשך לגוי גדול".
אמנם יש להדגיש כי לא הכל תלוי רק בשם האדם ואין באפשרות שינוי השם בלבד לשנות כל מצב. שהרי אם קיים למעלה חרון-אף על אותו אדם עקב מעשה שלילי שביצע, מה יועיל שינוי שמו כאשר דרכי השפע שלו חסומות? אלא בהיות האדם משפר את מעשיו, ומתקרב לבוראו באמצעות שמירת מצוות תורתו, אזי פעולת שינוי השם יכולה לפעול את פעולתה ביעילות (ואם משנים שם אדם חולה השוכב ללא הכרה, מן הראוי שבני המשפחה יקבלו על עצמם קבלות של לימוד תורה ושמירת מצוות שיעמדו לזכותו).
וכן עולה מהמסופר בתורה על שינוי שמותיהם של אברהם ושרה לפני לידת יצחק. לפני שאברהם אבינו נימול, לא יכול היה להוליד משרה בן בעל נשמה גבוהה כיצחק, ולא היה טעם ותועלת בשינוי שמו, אלא רק לאחר שקיים מצוות מילה ונעשה מתוקן ללדת בן טהור, הצטווה להכניס את האות ה' לשמו ולשם אשתו, ורק אז הייתה יכולת בגופם ללדת את יצחק.
וכן כתב המהרש"א ששינוי שם האדם ושינוי המקום, יכולים לשנות את מזלו לטובה רק אם הגזירה שנגזרה עליו היא מצד מזלו הטבעי. אבל אם היא בגלל חטא, לא יועיל דבר עש שיקבל עליו לתקן עצמו לשנות את דרכו (הצופן עמ' 312)
הבה לי בנים
הרב מנחם בורשטין
ראש מכון פוע"ה
אז מה, ילדים זה ברכה? אולי תשאלו את הרב.
פעמים רבות אני שואל את עצמי כל מיני שאלות פילוסופיות למה הקב"ה ברא את הטבע כפי שהוא.
לדוגמא, כבר לימדונו רבותינו ש"אין חכם כבעל ניסיון", אם כך, למה בגיל שמונים דווקא כשהאדם מלא ניסיון, הקב"ה לא נותן לו את הכח להוציא לפועל כל מחשבותיו ומשאיר את הנהגת העולם הזה בידי צעירים חסרי ניסיון? ועוד אני שואל את עצמי: למה "בן שמונה עשרה לחופה"? הרי הקמת בית, זוגיות משפחה וילדים עדיפים אחרי שמבוססים כלכלית ונבנתה קריירה מתאימה. אם כך, למה מחליטים מי תהיה בת זוג לכל החיים כאשר עוד צעירים וטיפשים? ואם זה נכון, מדוע ככל שמתבגרים, קשה יותר להתחתן? ואומרים לכל הלוחצים: "הרצוי והמצוי – נשוי..."
אם זה לא מספיק נמשיך לשאול: למה הטבע כ"כ לא מתחשב, ובגיל ארבעים פלוס, אישה כבר כמעט לא פוריה והמחקרים החדשים מדברים על גיל 29 שבו מתחילה הירידה בפוריות. גם הגברים "שלא יחשבו להם" - המחקרים החדשים מדברים על ירידה בפוריות במהלך השנים. למה צריך ללדת ילדים כשההורים עוד צעירים וחסרי ניסיון ? לכאורה עדיף לדחות את הכל לזמן שהזוגיות תהיה כבר בנויה והניסיון מהחיים גדול. מה, ה"טבע" לא יודע את זה?
יש לי המון תשובות לשאלות אלו, ממש שיעור נהדר ויפה. אך הניסיון לימד אותי שצריך לקחת את הטבע כפי שבורא עולם ברא אותו ולצעוד בעזרתו אל היצירה והעשייה. כי "הארץ צריכה הרבה צעירים נחמדים". אז, ילדים זה לא רק שמחה ולא רק ברכה, אלא הם היסוד למשפחה בישראל וסמל להמשכיות הדורות, שהם בעצם אבני היסוד של העם היהודי.
כבר בפרשת שמות, בתחילת יצירתו של עם ישראל, הבינו המיילדות שזה סוד ההמשך וסוד הקיום של עמנו. ולכן גם בזכות נשים צדקניות נגאלנו. לצערנו, גם אויבינו יודעים זאת. יאסר ערפאת (שר"י) היה אומר תמיד שהנשק שלו הוא הרחם של האישה הערבייה. לכן, מכאן ולהבא לא נאמר משפחה "מרובת ילדים", אלא משפחה "ברוכת ילדים".
נכון, אישה אינה מכונת לידה,אך הקב"ה נתן לה את הזכות הגדולה ליצור חיים בקרבה, בזה היא משלימה את יעודה להיות שותפה לקב"ה (נדה ל"א), שהשאיר לעצמו את המפתח של הלידה (יחד עם גשמים ותחיית המתים). מתך כך היא יוצאת מפעולה פרטית למדרגה כללית של שותפות בעם ישראל (עפ"י המהר"ל).
תמיד אנו אומרים שכל הריון צריך לבוא בחשק, אך צריך לדעת שכדאי מאוד ללדת את רוב הילדים עד גיל 32-33. אינני רוצה חלילה ליאש את הרווקות המבוגרות,ומכון פוע"ה עומד (ללא תשלום) לרשות כל קשיי הלידה וזוכה לסייע לאלפים,אך למה לפתור בעיות אם אפשר לא להכנס אליהן.
לצערנו,על ציבור רחב השתלטו תפיסות מערביות בנושא המשפחה והילודה. מושג כמו "תכנון המשפחה" הפך ממושג חיובי לרעיון מערבי של "ילד וכלב". יש לזכור, שנושא זה הוא עניין הלכתי מובהק, הצורך שאלת חכם המתחשב בצרכים וביכולות. בעקבות כך, לצערנו, יש שגם הפרידו הפרדה ערכית ותודעתית בין הזוגיות לבין ההורות. יש לזכור שילדים הם לא במקום זוגיות, אך הזוגיות היא פאזל והילדים יכולים לשמש דבק לפאזל זה.
בס"ד
וחיי עולם נטע בתוכנו...
מאת הרה"ג אליהו עמר שליט"א
רב אזורי עולש-בארותיים
בצאתנו מהפרשה הקודמת, פרשת יתרו, בה קראנו על מעמד הר סיני, עת ניתנה התורה לעם ישראל במעמד מלא הוד, אשר כל העולם שמע קול א-להים חיים ומלך עולם, אפוף תחושת אחדות כגוף אחד, עד שהעיד עליהם הכתוב: "ויחן שם ישראל נגד ההר", לא נאמר ויחנו אלא ויחן לשון יחיד, לפי שהתעלו העם לדרגה רוחנית כה גבוהה עד שכביכול התנתקו מהגוף החומרי ועלו לעולם הנשמות, ושורש הנשמות הלא חד הוא. וכשהגיעו לרמה כה גבוהה הושלמה הכנתם למעמד הגדול ביותר שהיה אי פעם כמאמר הפסוק עצמו "השמע עם קול א-להים חיים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי...".
אחרי מעמד נשגב זה היינו מצפים שיבוא משה וילמד את עם ישראל את סודות התורה, והכל יעסקו בנסתרות, תוך התעלמות טוטאלית מחיי העולם הזה והבליו. אך להפתעתנו לא כך היה! במקום לעסוק בדברים העוסקים ברומו של עולם, דנה פרשתנו בדברים ארציים ביותר. "כי תקנה עבד"... "כי ימכור איש את בתו"..., וכן בדיני נזיקין, איש המכה את חברו או מזיק את רכושו, ואם רכושו של אדם מזיק לסביבתו, ובדיני גניבה וגזילה, ודיני פועלים וכו', היתכן?!
אך באמת אין פלא בדבר, זוהי גדולתה האמתית של תורתנו הקדושה, שאיננה תורה של תֵיאוֹרְיָה, אלא תורה הנכנסת לכל פרט מפרטי החיים, אף הנחותים, של כל אדם ואדם ומכתיבה לו את אורח חייו, כי תורתנו תורת חיים היא המלווה את חיי האדם ולא ספר חכמה המונח על המדף, וכל הרוצה - יכול להוסיף לו ידיעות "במקצוע" התורה. מהות חיינו היא לסגל לנו את התורה כצורת חיים שלימה, שמשמעותה, איך הולכים איך יושבים, איך מדברים, (וכפי שכתב הרמב"ן לבנו בצוואה לבנו - תתנהג תמיד לדבר כל דבריך בנחת לכל אדם ובכל עת... כל דבריך יהיו בנחת, וראשך כפוף, ועיניך יביטו למטה לארץ ולבל למעלה, ואל תביט בפני אדם בדברך עמו, וכל אדם יהיה גדול ממך בעיניך... ואם יקראך
איש אל תענהו בקול רם), ודרך חיים זו שמרגילה את האדם גם איך לדבר ואיך לחשוב אין בנמצא בשום דת נוספת זולתי בתורתנו הקדושה.
שמא יעלה על ליבך כי קשה הדבר או מיותר ומה לה לתורה לכתוב את ספר החוקה הראשון ולהתערב באורח חיי בני האדם? למה לא לתת לנו מצוות לקיים רצון ה' בלי השתלטות מוחלטת על כל אורחות חיינו?
זה הלימוד הגדול בה התורה בעשרת הדיברות נותנת לנו מצוות שמימיות כאחדות הבורא ושמירת השבת יחד עם מצוות ארציות של לא תרצח ולא תנאף, באה התורה ללמדנו שכל החוסן של חברה, והיכולת להעמיד את האידיאלים האנושיים במבחן המציאות גם בעיתות משבר, מותנה בכך. שיבואו ממקום עמוק מאד, לא מטעמי נוחות והגינות סתם, כי בכמה מקרים יכול אדם למצוא הצדקות לרצח ולביזוי הורים וכד' והלא בעינינו ראינו כי החברה שהייתה המנומסת ביותר והמתורבתת ביותר בעולם היא היא שהקימה עלינו את נוראות השואה אשר איבדה שליש מעמינו הי"ד, ועוד כמה עשרות מיליוני בני אדם באכזריות חייתית שאין לה אח ורע ר"ל. וכן אנו מוצאים בהלל הזקן בתשובה לאותו גוי שרצה ללמוד את כל התורה על רגל אחת אמר לו הלל "ואהבת לרעך כמוך" ושאר התורה אינה אלא פירוש איך להגיע להיות מוסרי כל כך. כי ללא התורה אשר היא נותנת את העוצמה הפנימית אין באמת התחשבות בזולת אלא כעטיפה חיצונית המייפה את המתהדר בה, אך בהגיע זמן המבחן לא תעמוד לו. ועל כן דווקא ממעמד הר סיני אותו מעמד מלא הוד בעוד העם נפעמים ונרגשים בא ה' ומצווה את כל המצוות שבין אדם לחברו, את המצוות שבין אדם למקום אפשר גם בשלב מאוחר יותר, כי את עיקר הרגש וההתפעלות צריך לנצל איך נהפוך את התורה לאורח חיים מלא תוכן שלווה ושמחה!
|