אשכולות המלכאהגות , מוסר , הלכה ופרשת השבוע - הרב שאול מלכאפרשת תולדות א' כסלו תש"פ הקול קול יעקב והידיים ידי עשו
"ויגש יעקב אל יצחק אביו וימשהו ויאמר הקול קול יעקב והידיים ידי עשו" (פרק כז',כב').
חז"ל דורשים את הפסוק הזה באומרם: אמר ר' אדא בר כהנא, לא עמדו פילוסופים (חכמים) לאומות העולם כבלעם בן בעור וכאבנימוס הגרדי.
אמרו להם כיצד אנו יכולים להרע לישראל, אמרו להם לכו וחיזרו על בתי כנסיות שלהם, אם התינוקות שלהם מצפצפין בקולם, אין אתם יכולים להם, ואם לאו, אזי אתם יכולים לנצחם, שכן הבטיחם אביהם ואמר להם:
"הקול קול יעקב והידיים ידי עשו" כל זמן שקולו של יעקב בבתי כנסיות
ובבתי מדרשות, אין הידיים ידי עשו. וכן הוא אומר: "לכן כאכול קש אש"..... (ישעיה ה',כד').
וכי יש קש אוכל אש, והלא דרכה של אש אוכלת קש,
ואתה אומר להיפך ? אלא קש זה ביתו של עשו שנאמר: (עובדיה א',יח') "והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש". (איכה רבה, פתיחתא ב').
"כשישראל עוסקים בתורה הם מעל הטבע"!
מבאר הגאון מוילנא: שכל זמן שקולו של יעקב מצפצף בבתי כנסיות ובבתי
מדרשות אין הם זקוקים שיהא להם ידי עשו, כלומר: ההנהגה הטבעית של
ניסים נסתרים, אלא כל הנהגת הקב"ה איתם למעלה מדרך הטבע להיותם
מכירים גבורות ה' יתברך, ולהגיעם עד תכלית בריאתם ותעודתם עלי ארץ,
ככתוב: "ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי". עכ"פ זה ברור,
שכל מלחמה שאנו נלחמים עם אומות העולם, תלוי כל ניצחוננו בזה שבני
תורה יעסקו בתורה, ואי אפשר זה בלא זה, בכל הזמנים ובכל המצבים בלי
יוצא מן הכלל, כי אם אין קולו של יעקב מצפצף בבתי כנסיות ובבתי
מדרשות ח"ו הרי הידיים ידי עשו !!!
וכן מצינו מפורש בחז"ל בכל מלחמותיו של דוד המלך ע"ה שאמרו
בסנהדרין (מט.) " אלמלא דוד לא עשה יואב מלחמה, ואלמלא יואב - לא
עסק דוד בתורה, שכתוב: (שמואל ב',ח') "ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל
עמו ויואב בן צרויה על הצבא". ופרש"י שם וז"ל: אלמלא דוד שהיה עוסק
בתורה לא עשה יואב מלחמה - אבל זכותו של דוד עומדת לו ליואב
במלחמותיו של דוד. ואומנם, ככל גבורות שיואב התגבר וניצח במלחמה
עוד יותר הראה דוד גבורות בעסק התורה. ולא העיב שום מצב להחלישו
מלהתגבר בעסק התורה, וכמו שמצינו דבר נפלא ונורא בגבורתו של דוד
בתורה בכל מצב שהוא.
שאמרו חכמינו ז"ל (ילקוט שמואל א',יט'): "אותו הלילה שברח דוד
משאול והלך אצל שמואל לימד שמואל הנביא את דוד תורה מה שאין
תלמיד ותיק לומד במאה שנה ! צא וחשוב: דוד המלך בורח מפני שאול
המלך ונמצא בסכנת נפש ופחד מוות הוא נמצא אצל שמואל, ובכל רגע הוא
מתכונן לברוח גם משם פן תשיגנו יד שאול המלך, ובכל זאת הוא לן
בעומקה של תורה והלכה, עד כדי כך שקיבל משמואל תורה בלילה ההוא
היחיד והמיוחד מה שתלמיד ותיק צריך ללמוד ולהשקיע במאה שנה.
(לב אליהו "פרשת תולדות). ראיית הרע מביאה להתחזקות הטוב
כאשר אדם שואל "מה בין יעקב לעשיו",
הרי זה כאילו שאלנו "מה בין אור לחושך", כך כתב האור החיים הקדוש זצ"ל. אבל רשאים וחייבים אנו לשאול: מהו מקור השוני, כיצד זה ששני
אחים תאומים יהיו שונים מן הקצה אל הקצה.
אותו יחוס אבות, אותו חינוך - והבדל בין יום ללילה! גם על כך מצויה תשובה בפרשה. שום דבר אינו קורה מעצמו, מי שהוא "איש שדה", הולך בטל - יהיה לעשיו. מי שהוא "יושב אהלים", שוקד על תלמודו, ספון באוהלי תורה - יהיה ליעקב.
אבל עדיין נשאלת השאלה: מדוע עשיו
"הרשה לעצמו" להתבטל, ויעקב אבינו
לא נח לרגע מהתעלות?
על כך, הביא הגאון רבי ששון מרדכי
זצ"ל מבגדד משל וחידה: שני אנשים
נכנסו לכוך הסדנא של הפחמי, צורף
נחושת. אחד מהם, הושחרו פניו כשולי
הקדירה, השני, נכנס בשלום ויצא
בשלום, נזהר ויצא נקי. אחד מהם ימהר
לרחוץ את פניו, מיהו?
נכון: בעל הפנים הנקיות ימהר להתרחץ.
ומדוע? משום שהוא רואה את פני חברו
השחורות ומניח שגם פניו מלוכלכות...
אבל חברו, שרואה את פני רעהו נקיות,
לא יעלה בדעתו להתנקות... כך עשיו,
ראה לנגד עיניו את יעקב אחיו, איש תם
יושב אהלים, זך וישר, והיה בטוח שגם
הוא כזה. כשמו כן הוא, "עשוי"
ומושלם, והרשה לעצמו להתבטל ולהתהולל.
אבל יעקב אבינו, שראה לנגד עיניו את
תוצאות הפקרות הנהגתו של עשיו, את
ההתדרדרות וההשחתה, נחרד וחשש
שגם הוא כזה, ולא מש מתוך האוהל,
להזדכך ולהתעלות מעלה מעלה, עד
שהיה לבחיר שבאבות הקדושים. (יוסף דעת)
מליצת חכמים בעניין הזיווג
"ותאמר רבקה אל יצחק, קצתי בחיי מפני בנות חת"...
הגאון המקובל רבי דוד חסין זצ"ל חי לפני כמאתיים
שנה במקנס שבמרוקו. קדוש ונערץ היה, משורר
אלוקי, וחיבר פיוטים רבים המושרים עד היום, וראו
אור בספרו "תהילה לדוד". עלה בגורלו לקיים את
התורה מעוני, פת במלח ומים במשורה, ואף זאת לא
תמיד היה.
מסופר, שפעם היה ביתו ריק מכל וכל, והוא רעב
ללחם פשוטו כמשמעו. התפלל לבוראו שיביא לו מזונו.
עוד תפילתו בפיו, ואנשים נסבו על הבית בבגדי חג
וקול צהלה. התברר שהסבו לסעודת מצווה והחלו
לשורר אחד מפיוטיו, והתקשו באחד החרוזים. זה
אומר ככה וזה אומר ככה, והמחלוקת ניטשה בכל
עוזה. אמרו זה לזה: "הלא המשורר גר בשכונתנו,
נבקשו לבוא ולשורר שירו ונדעה!" אמר: "הן אינו
בדין שאסעד ואשמח, ובני ביתי לא ישמחו בשמחתי".
הזמינו את כולם, וסעדו את ליבם...
ולרבי דוד תשע בנות, כלילות שלמות ובנות חיל. אבל
העניות מרובה, ואיך ישיאן ובביתו אין פרוטה.
השכיר רבי דוד עצמו כחזן וקורא בתורה. בשבת
פרשת תולדות קראו לעלות ל"שישי", היא העלייה
החשובה והמובחרת, את הגאון הצעיר, העילוי
והמתמיד, חכם יעקב ברדוגו זצ"ל, שהיה אז נער צעיר
אך שמו הלך לפניו לגאון ותפארת. קרא לפניו רבי דוד
בפרשה, והגיע לדברי רבקה: "אם לוקח יעקב אישה
מבנות טית כאלה מבנות הארץ" (בראשית כז, מו)
הפסיקו רבי יעקב ותיקנו: "מבנות חת!" תיקן רבי דוד את טעותו, והמשיך בקריאתו.
לאחר הברכה אמר לעולה לתורה: "לא טעות הייתה זו, אך בידך לתקנה".
תמה רבי יעקב לדברים ורבי דוד הסביר: "תשע בנות
לי, בנות טית. אך אם אתה יעקב, תיקח אחת מהן,
יהיו בנות חת"... וכך היה הגאון יעקב ברדוגו זצ"ל
לחתנו של הגאון רבי דוד בן חסין זצ"ל... (מעין השבוע)
"ויתרוצצו הבנים בקרבה"
שאלו את המהר"ל מפראג בקטנותו, מדוע כאשר רבקה
עברה לידי פתחי עבודה זרה עשו לא יצא ממנה, והרי לא
היה מי שיעכב את יציאתו, כי הרי הוא היה מונח
בראשונה?
והוא תרץ כך: לא היה לעשו כל חשבון ורצון לצאת בלי
יעקב. מה היה עשו יכול לעשות בעולם הגדול בלעדי יעקב?
את מי היה מכה? למי היה ממרר את החיים? על מי היה
יכול להוציא דיבות ועלילות שווא? כלפי מי היה גוזר גזרות
רעות ואכזריות? הוא אמנם היה מתרוצץ ומפרכס לצאת,
אבל בלי יעקב לא רצה לצאת. התערבות כפולה
"ויהי עשו איש יודע ציד איש שדה ויעקב איש תם
יושב אהלים" (כז-כח) הרב יוסף חיים מבגדד זצ"ל סח
סיפור מעשה: שני חברים הלכו בשדה, וראו שיח ענף.
שאל האחד את רעהו: אמור נא לי, מה גובהו של
השיח?" אמד השני את השיח וחשב: גובהו כקומתי,
אמר: "מטר ושבעים". ענה החבר: ואני אומר, שנים
וחצי מטרים!" צחק הלה, איך אפשר לומר כן? אמר
החבר: שנים וחצי, לא פחות, אתערב על מאה שקלים!"
מובן שהלה הסכים. הרווח היה בטוח, הוא מיהר לביתו
והביא סולם וסרט מידה. בינתיים לא חבק חברו את
ידיו. מיהר והביא מעדר, וחפר כמטר לעומק. מסועפים
היו השורשים, עמוקים ומשורשים. ושהלה הגיע עם
הסולם והמידה, נאלץ להודות בהפסדו ולשלם את דמי ההתערבות...
הבין שהופל בפח, אך ניחם עצמו שהנה למד תחבולה.
אם ישתמש בה בתבונה ישיב לעצמו את דמי התערבותו
בכפלים. לימים הלך אותו מפסיד עם חבר אחר, והחליט
לעשותו קורבן...עברו ליד שדה קמה. גבוהות היו
השיבולים, והוא שאל את חברו: אמור נא לי מה גובהן?
אמר החבר: נענה ואמר: "כמטר לגובה". צחק הלה:
"לא פחות ממטר וחצי!" לגלג עליו חברו. עשה עצמו
כנפגע ואמר: "מוכן אני להתערב על מאתים שקלים!"
למה לא? ההתערבות בטוחה. רץ חברו להביא סרט
מידה. ובינתיים פנה הלה להביא מעדר, ושמח: עכשיו
יפצה עצמו בסכום כפול על הפסדו. עמל בפרך לחפור
סביב הקמה. אך אבוי, אך חפר מעט - והתבואה
נתלשה, כי שורשיה מעטים וקצרים הם... שב החבר עם
סרט המידה, מדד את השיבולים הרבוצות - ושלשל
לכיסו את דמי הזכייה. והלה מורט שערותיו: גם הפסיד
בראשונה, גם עמל בפרך וגם הפסיד עתה כפליים...
כך, אמר ה"בן איש חי" זצ"ל, הצדיק נמשל לעץ שתול
על פלגי מים, והרשע כמוץ אשר תדפנו רוח (תהלים א, ב-ד), אבל עיקר ההבדל ביניהם, הוא בשורשים שיש להם!
הצדיק הוא כעץ מניב פרי - כי שורשיו עמוקים ואיתנים.
והרשע כקש שדוף, כי שורשיו תלושים וקלושים!...
נפלאים הדברים, ושורשם בפרשתנו. יעקב איש תם, יושב אהלים. עד גיל שישים ושלוש היה שתול בחצרות ה'. כשנרדף על נפשו וחייב היה ללכת לחרן
נטמן י"ד שנה בישיבתו של עבר. לשם מה? כדי להעמיק שורשים, כדי להתחזק ולהחזיק מעמד בניכר! לפיכך יובן, כמה משאבים יש להשקיע בחינוך הדור הצעיר
לחיי תורה ומצוות, ולהשריש בהם אמונה איתנה,
שהרי עומדים הם להיות לאנשים, להתמודד מול עולם
דורסני, קשוח, מושחת ומשחית. מול אוירה עכורה כל כך,
ולנוכח מדוחים מסוכנים כל כך חייבים לחסנם מקודם,
מוכרחים לציידם בשורש איתן לפני שישלחו להתמודדות הקשה כל כך!
ואין זה הכל. התורה הקדושה דאגה שיוקצו לנו תקופות מזומנות של התחזקות והתחשלות, אשר בכוחן נוכל להתמודד כראוי. תקופות של העמקת שורשים לפני
"הניסיונות בבית לבן הארמי". באור כזה נוכל לראות את יום השבת שלפני ששת ימי המעשה:
יום של תפילה ולימוד תורה, יום של קדושה והתעלות, אורה ורוחניות,
שמעניק כוחות וממלא מצברים לקראת ימי החולין.
ובאור כזה נוכל לראות את שעת התפילה בבוקר, לפני שפונים לעבודת היום המתישה והשוחקת: שעה של התקרבות לבורא עולם, של עמידה לפניו, של קדושה והתחשלות.
בס"ד גיליון 181 א' כסלו התשס"ט (28.11.08) פרשת תולדות
ההתערבות הכפולה
"ויהי עשו איש יודע ציד איש שדה ויעקב איש תם יושב אהלים" (כח-כז)
הרב יוסף חיים מבגדד זצ"ל סח סיפור מעשה:
שני רעים הלכו בשדה, וראו שיח ענף. שאל האחד את רעהו: אמור נא לי, מה גובהו של השיח?"
אמד השני את השיח וחשב: גובהו כקומתי, אמר: "מטר ושבעים".
ענה החבר: ואני אומר, שנים וחצי מטרים!"
צחק הלה, איך אפשר לומר כן?
אמר החבר: שנים וחצי, לא פחות, אתערב על מאה שקלים!"
מובן שהלה הסכים. הרווח היה בטוח, הוא מיהר לביתו והביא סולם וסרט מידה. בינתיים לא חבק חברו את ידיו. מיהר והביא מעדר, וחפר כמטר לעומק. מסועפים היו השורשים, עמוקים ומשורשים. ושהלה הגיע עם הסולם והמידה, נאלץ להודות בהפסדו ולשלם את דמי ההתערבות....
הבין שהופל בפח, אך ניחם עצמו שהנה למד תחבולה. אם ישתמש בה בתבונה ישיב לעצמו את דמי התערבותו בכפלים.
לימים הלך אותו מפסיד עם חבר אחר, והחליט לעשותו קורבן...עברו ליד שדה קמה. גבוהות היו השיבולים, והוא שאל את חברו: אמור נא לי מה גובהן?"
אמר החבר: מגיעות הן עד חלצי. נענה ואמר: "כמטר לגובה".
צחק הלה: "לא פחות ממטר וחצי!"
לגלג עליו חברו. עשה עצמו כנפגע ואמר: "מוכן אני להתערב על מאתים שקלים!"
למה לא? ההתערבות בטוחה.
רץ חברו להביא סרט מידה. ובינתיים פנה הלה להביא מעדר, ושמח: עכשיו יפצה עצמו בסכום כפול על הפסדו. עמל בפרך לחפור סביב הקמה. אך אבוי, אך חפר מעט – והתבואה נתלשה, כי שורשיה מעטים וקצרים הם...
שב החבר עם סרט המידה, מדד את השיבולים הרבוצות – ושלשל לכיסו את דמי הזכייה. והלה מורט שערותיו: גם הפסיד בראשונה, גם עמל בפרך וגם הפסיד עתה כפליים...
כך, אמר ה"בן איש חי" זצ"ל, הצדיק נמשל לעץ שתול על פלגי מים, והרשע
כמוץ אשר תדפנו רוח (תהלים א, ב-ד), אבל עיקר ההבדל ביניהם – הוא בשורשים שיש להם! הצדיק הוא כעץ מניב פרי – כי שורשיו עמוקים ואיתנים. והרשע כקש שדוף, כי שורשיו תלושים וקלושים!...
נפלאים הדברים, ושרשם – בפרשתנו. יעקב איש תם, יושב אהלים. עד גיל שישים ושלוש היה שתול בחצרות ה'. כשנרדף על נפשו וחייב היה ללכת לחרן – נטמן י"ד שנה בישיבתו של עבר. לשם מה? כדי להעמיק שורשים, כדי להתחזק ולהחזיק מעמד בנכר!
לפיכך יובן, כמה משאבים יש להשקיע בחינוך הדור הצעיר לחיי תורה ומצוות, ולהשריש בהם אמונה איתנה, שהרי עומדים הם להיות לאנשים, להתמודד מול עולם דורסני, קשוח, מושחת ומשחית. מול אוירה עכורה כל כך, ולנוכח מדוחים מסוכנים כל כך – חייבים לחסנם מקודם, מוכרחים לציידם בשורש איתן לפני שישלחו להתמודדות הקשה כל כך!
ואין זה הכל.
התורה הקדושה דאגה שיוקצו לנו תקופות מזומנות של התחזקות והתחשלות, אשר בכוחן נוכל להתמודד כראוי. תקופות של העמקת שורשים לפני "הניסיונות בבית לבן הארמי".
באור כזה נוכל לראות את יום השבת שלפני ששת ימי המעשה: יום של תפילה ולימוד תורה, יום של קדושה והתעלות, אורה ורוחניות, שמעניק כוחות וממלא מצברים לקראת ימי החולין. ובאור כזה נוכל לראות את שעת התפילה בבוקר, לפני שפונים לעבודת היום המתישה והשוחקת: שעה של התקרבות לבורא עולם, של עמידה לפניו, של קדושה והתחשלות.
כל זה הספיק בימים כתיקונם. אבל בתקופתנו, כשהחושך מכסה ארץ ויש ניסיונות ומדוחים, תיעוב וטומאה – אין די בכך. בשבת ובתפילה, ויש להתחזק בשיעורי תורה, כיעקב אבינו שהתחזק בלימוד התורה לפני שהלך אצל לבן. רק שיעורי תורה יקנו איתנות ושורש: "אני חומה" – זו תורה (פסחים פז.) והיא לנו למחסה לעוז! (מעין השבוע)
בס"ד עמוד 2
צאי לך בעקבי הצאן
"וישב יצחק ויחפור את בארות המים אשר חפרו בימי אברהם אביו ויסתמום פלשתים אחרי מות אברהם ויקרא להן שמות כשמות אשר כשמות אשר קרא להן אביו" (כו-יח).
לומדים מכאן דבר חשוב מאוד והוא, שיצחק אבינו ע"ה דאג לחפור אותם באורת
ממש שחפרו בימי אברהם אביו. ולא עוד, אלא שגם קרא להם בשמות כשמות אשר קרא להן אביו.
וממה שהתורה הקדושה הדגישה לנו את כל זה, ללמדנו על חשיבות העניין שלא לסור מדרכי אבותינו אפילו כמלוא נימה. וכמו שאמר בשיר השירים (א-ח): "אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי לך בעקבי הצאן ורעי את גדיותיך על משכנות הרועים".
אם האדם נבון ואינו יודע איך לנהוג, אל לו להיבהל, ילך בעקבות אבותינו רועי צאן קדושים, האבות הקדושים, ובכל מקרה שיזדמן לפניו, יאמר לעצמו, איך היו נוהגים אבותינו ורבותינו הקדושים בעת הזאת וידבוק בדרכם, ואז מובטח לו שלא יכשל לעולם, אכי"ר. (ברכת אליהו)
מראה הרוע מביא להתחזקות הטוב
"ויהי עשו איש יודע ציד איש שדה ויעקב איש תם יושב אוהלים" (כה-כז)
לשאול 'מה בין יעקב לעשו' הרי זה כאילו שאלנו 'מה בין אור לחושך', כך כתב אור החיים הקדוש זצ"ל. אבל רשאים וחייבים אנו לשאול: מהו מקור השוני, כיצד זה ששני אחים תאומים יהיו שונים מן הקצה אל הקצה. אותו יחוס אבות, אותו חינוך – והבדל של יום ולילה! גם על כך מצויה תשובה בפרשה. שום דבר אינו קורה מעצמו, מי שהוא "איש שדה" הולך ובטל – יהפוך לעשו. מי שהוא "יושב
אהלים", שוקד על תלמודו, ספון באהלי תורה – יהיה ליעקב.
אבל עדיין נשאלת השאלה: מדוע עשו "הרשה לעצמו" להתבטל, ויעקב אבינו לא נח רגע מהתעלות?
על כך הביא הגאון רבי ששון מרדכי זצ"ל מבגדד משל וחידה: שאני אנשים נכנסו לכוך הסדנא של צורף ונחושת. אחד מהם, הושחרו פניו כשולי הקדרה. השני, נכנס בשלום ויצא בשלום, נזהר ויצא נקי. אחד מהם ימהר לרחוץ את פניו.
מיהו? נכון! בעל הפנים הנקיות ימהר להתרחץ. ומדוע? משום שהוא רואה את פני חברו השחורות ומניח שגם פניו מלוכלכות... אבל חברו, שרואה את פני
רעהו נקיות, לא יעלה בדעתו להתנקות...
כך עשו, ראה לנגד עיניו את יעקב אחיו, איש תם יושב אהלים, זך וישר, והיה בטוח שגם הוא כזה, כשמו כן הוא, "עשוי" ומושלם, והרשה לעצמו להתבטל ולהתהולל. אבל יעקב אבינו, שראה לנגד עיניו את תוצאות הפקרות הנהגתו של עשו, את ההדרדרות וההשחתה, נחרד וחשש שגם הוא כזה, ולא מש מתוך האהל, להזדכך ולהתעלות מעלה מעלה, עד שהיה לבחיר האבות הקדושים, זכותם תגן עלינו לעד. (יוסף דעת)
בס"ד עמוד 3
שני הגאונים נפטרו באותו יום
"למה אשכול גם שניכם יום אחד" (כז-מה)
איש גדול וצדיק היה בירושלים לפני כ-200 שנה ושמו רבי אליעזר חזן זצ"ל, שכל חכמי ירושלים הפליאו את גדלותו בתורה, בנגלה ובנסתר.
רבי אליעזר עלה לירושלים מתורכיה, ומרוב אהבתו למקום המקדש, קבע את מקום מגוריו סמוך לכותל המערבי, ולבד מהתמדתו ויגיעתו העצומה בתורה, עסק בחוכמת הנסתר וייחד ייחודים לבוראו.
רבי אליעזר לא האריך ימים, ונפטר במבחר ימיו, בטרם מלאות לו 40 שנה. גדולי ירושלים ביכו מרה על הסתלקותו של 'הרב המופלא, רב גובריה ורב חיליה, רבי אליעזר הגדול, אשר הפליא עצה והגדיל תושיה בחיבוריו היקרים שהם בכתובים, לילה
כיום יעיר על התורה ועל העבודה', וכו' כפי שהספידוהו גדולי העיר.
שמעתי מעשה נורא הקשור ליום פטירתו, ח' מנחם אב תקפ"ג, והוא שבאותו יום נפטר גאון נוסף בירושלים ושמו רבי יום טוב דאנון, גם הוא יליד תורכיה, שכיהן בתפקיד הראשל"צ.
פטירתם המשותפת באותו יום, כך מסופר בספר 'המעלות לשלמה', הייתה בשל 'דברי ריבות שעברו ביניהם, והם אמרו כי מאחר שאין מי שמסוגל לדונם למטה, הם מוסרים דינם לשמים, ונפטרו שניהם ביום אחד'.
מגידי צדק שהיו בהלוויתו של רבי אליעזר חזן, סיפרו שבהיות גוסס שאל את שני החברה קדישא האם רבי יום טוב נפטר כבר, ומשהשיבוהו שזה עתה נפטר', קרא קריעת שמע, נשכב על צד ימינו ונפטר גם הוא',
והוא דבר נורא ומבהיל.
אי אפשר לחנך את הבן ברוגז ובכעס
"ויקרא יצחק אל יעקב ויברך אותו ויצווהו ויאמר לו לא תיקח אישה" וכו' (כח-א)
התורה ממחישה לנו כאן שאי אפשר לחנך את הבן ולהשפיע עליו ברוגז ובכעס, ואם האבא או המחנך יעשה כך – ישיג את ההיפך.
יצחק, ברצותו לצוות את יעקב שלא יקח אישה מבנות כנען, אינו מטיל עליו את האיסור כבר בתחילת שיחתו עמו.
לא.
כך לא מדברים עם בן.
בתחילה הוא קורא לו, ומברך אותו, ורק אחר כך פונה אליו ואומר לו שלא יקח אישה מבנות כנען.
ודבר עצום למדנו כאן. פרק מאלף בחינוך, שמאוד חסר לבני הדור בו אנו חיים, המעוניינים להשיג את הכל, כאן ועכשו, וכשיש להם דבר מה להעיר לבנם, הם עושים זאת בכעס גדול, וחושבים שישיגו משהו...
יצחק לימד אותנו שלא זו דרך החינוך. אם ברצונך להוכיח את הילד, או לצוות עליו משהו,קרא לו בתחילה בנחת, שים ידך בידו, ומוחך במוחו, תברך אותו ותאחל לו בהצלחה בכל אשר יפנה, ורק אחר כך – משליבו ייפתח ויתרחב – תוכל לצוות עליו מה שתרצה. (ברכי נפשי)
העלון מוקדש להצלחת רוברט ושושנה גזיאל הי"ו ובני ביתם שיזכו לשפע פרנסה, הצלחה והרווחה,
אושר וכבוד וכל מילי דמיטב ברוחניות ובגשמיות.
בס"ד עמוד 4
הפרדת עשו מיעקב
את הפסוק "עלי קללתך בני" (בראשית כ"ז) מתרגם אונקלוס "עלי אתאמר בנבואה". לאמור, נאמר לי בנבואה שאני חייבת להסית אותך לקחת את הברכות אפילו אם זה יהיה במרמה, והיכן מצינו שנאמרו לה דברים אלה? הדברים לא נאמרו במפורש אך רבקה הסיקה אותם מן הכתוב: "ושני לאומים ממעייך יפרדו" (שם כ"ה). מאחר שלא מצאנו שנפרדו מיד, הבינה מכך כי עליה לדאוג לכך כי שני בנים אלה ייפרדו זה מזה. ההפרדה בין שני עמים אלה, תיעשה ביוזמתה היא ומיד בצאתם לאויר העולם תדאג לכך שלא יחיו בכפיפה אחת, כי כך נאה להם וכך נאה לעולם. לפי זה יתפרש הביטוי "ממעייך יפרדו" כמו "המו מעי לו", כי מטבע האם לרחם על בניה ולדאוג לשלומם ולטובתם, ואילו כאן קורה ההיפך, היא חייבת לעורר מידת האכזריות שבה, כדי שבניה לא יחיו בשלום. עליה להשתדל לשלח מדנים בין אחים, לחרחר ריב ביניהם וגם לנקוט בכל דרך
שהיא גם אם זו תחבולה ורמאות, עקבה ואונאה, ובלבד שתהיה פעולה נחרצת ונועזת שתגרום לשנאה ומשטמה ביניהם, איבה קשה ואכזרית שלא יאפשרו להם לחיות בשלום זה עם זה לעולמים.
משום מסקנה זו, התעלמה רבקה לחלוטין מעניין מכירת הבכורה כשזה בא לידיעתה וגם לא סיפרה זאת לבעלה, בהניחה שמזה תצמח טובה, כי עשו ישטום את יעקב וממילא יתרחקו איש מעל אחיו בלי התערבותה היא. אלא שלא כן היה, הם המשיכו לחיות באהבה ואחווה כיאה לשני אחים שנוצרו באותה בטן.
רבקה שהתאכזבה מציפיותיה, וחשבה כי הנה הגיע השעה שבניה ייפרדו איש מאת רעהו, המשיכה לצפות לשעת הכושר למצוא עילה או סיבה שהיא אשר תעיב על אחוותם.
אמנם רגע זה איחר לבוא והתארך שנים רבות, אך כאשר הגיעה העת המתאימה לכך, ראתה בזה הזדמנות בלתי חוזרת, ולכן נכנסה בעובי הקורה ונרתמה בעצמה
להוציא לפועל את תוכניתה. בדחיפות נמרצת פנתה ליעקב, הציעה לפניו אתה תכניתה על כל פרטיה, וציוותה עליו לגשת מיד לביצועה, לא הרפתה ממנו עד אשר הוא, יעקב גופו, השתכנע בצדקת דרכה של אמו, אך ביקש לנקוט באמצעי זהירות שלא תתגלה התרמית בעיני אביו וישיג את התוצאה ההפוכה. כאשר נמצא פתרון מתאים נחלץ בחפזון לביצוע המשימה, ומן השמיים סייעוהו שהפעולה הוכתרה בהצלחה והשיגה את התכלית המקווה, ובכך התגשם חלומה של רבקה שקיוותה לו שנים רבות. באמצעות הצעד שנקטה בו הצליחה לראות את שני בניה כשני עמים נפרדים ורחוקים זה מזה כרצון האל, ובו ביום שהתברך יעקב והוא בגיל שישים ושלוש לחייו, עזב את בית הוריו במצוות אביו ואמו ויצא לדרך רחוקה לזמן בלתי מוגבל. רק כאשר נודע לו שעשו אחיו עזב את בית אביו ואת ארץ כנען ועבר להתיישב בארץ שעיר, רק אז חזר יעקב לארצו, למולדתו ולבית אביו. (מעשה אבות סימן לבנים).
1. העלון אסור בהוצאה וטלטול בשבת, במקומות בהם אין עירוב.
2. אין לקרוא בעלון בזמן התפילה.
3. כתובת המערכת: משפ' מלכא ת.ד. 240 מושב בורגתה 42860 טלפקס: 09-8941781, נייד: 054-5432217 דוא"ל:
|