סגולותיהם הבריאותיות של 16 מזונות ירוקים    מצוות שכתובות בספר בראשית    מצוות שכתובות בספר שמות    לאוכל בשבת יש טעם מדוע?
   פרשת השבוע על פי הרב יואב שוכר    השביעיות המדהימות ביהדות
 
    דף הבית
    פרשות השבוע
    סגולות
    סגולות שבצמחים
    סגולה למצוא אבידה
    דת
    הלכות
    נרות חנוכה
    חודשים
    שבועות
    כיפור
    פרשת המן
    פרשת התשובה
    קישורים ודרשה
    מעשה ניסים
    חיים לאחר המוות
    ברכה על תופעות טבע
    צור קשר

ברוכים הבאים לאתר 

http://avigv55.com

דת ויהדות
של אברהם גבריאל

אשכולות המלכא 
הגות , מוסר, הלכה ופרשת השבוע - הרב שאול מלכא 
פרשת מסעי ב' אב תשע"ט 03.8.2019 
מ"ב מסעות של חייך!!
אֵ לֶּה מַ סְ עֵ י בְ נֵי-יִשְ רָ אֵ ל, אֲ שֶּ ר יָצְ אּו מֵ אֶּ רֶּ ץ מִ צְ רַ יִם... וְ אֵ לֶּה מַ סְ עֵ יהֶּ ם,
לְמֹוצָ אֵ יהֶּ ם". הרמז הראשון נמצא בראשי התיבות של המילים "מַ סְ עֵ י בְ נֵי",
מ"ב. סך כל המסעות שעשו בני ישראל היו מ"ב (42) מסעות.

אומר הבעל שם טוב הקדוש על הפרשה: "כל המ"ב (42) מסעות, הם
אצל כל אדם מיום היוולדו, עד שובו אל עולמו. כי מיום הלידה והוצאתו
מרחם אימו, נוסע ממסע למסע עד בואו לארץ החיים העליונה", לעולם
הבא . זאת אומרת השם יתברך קבע את מסלול חייו של האדם בו יוכל
לעלות ולהתעלות ולקיים תיקונו בעולם. והמסעות הללו שנכתבו בתורה
באו ללמדנו את הדרך הישר אשר ילך בו כל ימי חייו" (בעש"ט על התורה,
מסעי). נשאל שתי שאלות, א. במסעות הללו מוזכרים שמות שונים,
ושמות המסעות, מדוע? ב. ואם המסעות של חיינו אכן צפויים מראש, אם
כן, היכן היא הבחירה החופשית שלנו?

והתמונה מתבהרת. הבחירה היא בתודעה, לאן להטות את המחשבה שלי
בכל מסע ומסע. "המדבק עצמו בחסדים - חסדים נמשכים עליו. המדבק
עצמו בדינים - דינים נמשכים עליו". רבנו בחיי אומר: שהמסעות שבהם
הייתה מחשבתם של בני ישראל טובה בקב"ה, עוררו עליהם את הרחמים,
וכך נקראו אותם מקומות, הר שפר (לשון שיפור), מיתקה (לשון מתיקות)
וכו', ואילו המסעות שבהם מחשבתם של בני ישראל הייתה רעה, עוררו
עליהם את מידת הדין, וכך נקראו אותם מקומות, חרדה, דפקה, מרה וכו'. 
אומר הבעש"ט, "ואם היו נוסעים ובאים למסעות הנ"ל ולא משנים אותם
במעשיהם השליליים, בוודאי היה מאיר להם כל מסע ומסע באור הגנוז
בתוכו". אכן את המסעות קובע השם יתברך. אז מתי תלוי הדבר באדם? כל
מקום שאני הולך, כל מעשה, כל מסע בחיי אני בוחר איך להתייחס אליו.
אני בוחר אם להתלונן על המסע ולהתייחס אליו כמשא כבד. בייאוש
ובתסכול ואכזבה עמוקה או לבחור במחשבת אמת של אמונה, הרי השם
יתברך קבע לי ש...אגדל אצל הורים כאלו...אתחתן בגיל מסוים ואשתי
תהיה פלונית וילדיי יהיו עם אוי כזה, וחמותי אלמונית ונסיונותיי יהיו כך
וכך... הרי אם חכמתו העליונה גזרה כך, כנראה שיש לי שליחות ותפקיד
מיוחדים ובוודאי צויידתי בכוחות מיוחדים להצלחת המשימה. כפי
מחשבתנו כך תהיה מידת הצלחת מסעינו. מחשבת אמון בטוב השם,
מחשבת אמון בכוחות שהשם נתן לי, ומחשבת השגחת הבורא עלי בהשגחה
פרטית ואוהבת, מחשבות אמונה אלו יגרמו לי להפוך את המשא למסע.
מסע לגילוי עצמי, מסע לגילוי כבוד השם בעולם מסע לאיסוף ניצוצות של
קדושה. מסע של בניית חיבור וקשר של אהבה עם השם יתברך, מסע
לנתינה לסביבתי, כל עוד אנחנו מרוכזים במחשבת הרצון לקבל על מנת
לקבל, נמשיך במרדף אחרי האור והאור ימשיך להסתלק ולחמוק מתוך
חיינו. הדרך היחידה להתחבר לאור ולהגיע אל הטוב, היא בדרך ההשפעה
של לקבל על מנת להשפיע. את המסעות אנו ממילא צריכים לעבור. עכשיו
הבחירה היא באיזה אופן נעבור אותם. איזה שמות יינתנו להם. כל זה כבר
תלוי בתודעה שלנו. כאמור, כל אדם יעבור ארבעים ושתיים מסעות בימי
חייו, עד בואו אל הארץ העליונה. לכן חשוב להפנים את השיעור של פרשת
מסעי' כי עכשיו הוא הזמן בו נכתבת התורה של כל אחד מאתנו, ואנו
קובעים את שמות המסעות על פי רמת התודעה שלנו ומחשבתנו הפנימית
בבורא עולם. נחתום במילים של הבעש"ט: "בוודאי נכתבו המסעות
בתורה, להורות הדרך הישר לאיש הישראלי, לידע הדרך הישר אשר ילך
בו כל ימי חייו". שנזכה ללכת תמיד בדרך הישר.

מסע נקיון רוחני מעבודה זרה

המדרש תנחומא מספר: משל לבן מלך שהיה
חולה, הרופאים ייעצו למלך לילך ולטייל
במסעות של הרים גבעות ונחלים בכדי
לשאוף אויר טוב יותר וצלול. לקחו אביו
והיה מהלך איתו במסעות ממקום למקום,
לראות אם האוויר של מקום פלוני רצוי לו
ומבריא יותר, יום אחד במהלך מסעותיהם
הגיעו למקום ששם האוויר היה מבריא,
ושם הניחו המלך ושם נתרפא. לימים
כשחזר אביו דרך אותם המסעות כדי לחזור
לביתו היה הולך ומראה לבנו כל מקום
ומקום. אמר לו: במקום זה ישבנו ולא
היינו יכולים לישון מחמת אוויר, ובמקום
זה הכביד חוליו של בנו, ובמקום זה לקינו
בצינה, וכן על זה הדרך היה הולך ומונה כל
מה שאירע בכל מקום שעברו. אף כאן
בפרשת מסעי - כשיצאו בני ישראל
ממצרים, היו חולים מאוד מחמת הטומאה
של עבודה זרה שהיו שקועים בה, הוציאם
הקב"ה משם והיה הולך ומשנה את האוויר
בו היו מהלכים, ועקב כך יוכלו לחזור
בתשובה מהעוונות שהיו עושים במצרים,
וכך היו מהלכים במדבר ארבעים שנה
כשהם נוסעים ממקום למקום כדי שיחזרו
מדרכיהם הרעים ויתרפאו לגמרי.
כשנתקרבו לארץ ישראל ונעשו עדה
קדושה, היינו שנתרפאו לגמרי, אמר
הקב"ה למשה: רוצה אני שתמנה את כל
אותם המקומות שבהם הכעיסו לפני, וכן
את המקומות שנעשו להם שם ניסים אע"פ
שהיו חוטאים, בכל זאת לא שילמתי להם
רעה תחת רעה, כלומר אותם המסעות
שכתב משה רבינו לא היו מדעתו, אלא כך
ציווהו ה' יתברך. ביום שכלו מתי המדבר
שהיו בני ישראל במהלך כל הארבעים
שנה, חופרים את קברם ונכנסים לתוך
הקברים שחפרו ביום תשעה באב, ומי
שהגיע זמנו להפטר מן העולם היה נפטר
באותו לילה, ומי שבבוקר ראה את עמוד
השחר והנץ החמה, היה קם ויוצא מקברו,
ואילו בשנה האחרונה כאשר עמדו להיכנס
לארץ המובטחת, יצאו בבוקר כל מי שנכנסו
בלילה לקבריהם, כך כל ערב היו נכנסים
ויוצאים למחרת בבוקר כך עשו כל ערב עד
טו' באב והבינו שנעשה להם נס, כך כלו מתי
המדבר, והותרו השבטים לבוא זה בזה,
כלומר להתחתן ביניהם.

פינת ההלכה

א. "מנחם אב": נוהגים לכנות את חודש אב בשם
"מנחם אב", הן בברכת החודש והן באגרות שלומים
(ערוך השולחן יו"ד סימן קכו סעיף טז). 
הטעם: מכוון שבחודש זה אנו זקוקים לנחמה בבניין
בית המקדש שנחרב בחודש זה (שם).
טעם נוסף: מכוון שבתשעה באב נולד המשיח ששמו מנחם (חת"ס).
טעם נוסף: הפרקים שבמגילת איכה הם בסדר א"ב.
ומבקשים אנו מהקב"ה שינחם אב, כלומר שינחמנו
מהנאמר במגילת איכה הערוכה בסדר א"ב (כנסת יחזקאל).
ב. תענית תשעה באב: בתשעה באב מתענים ומתאבלים (זכריה ח, יט).
הטעם: מפני חמשה דברים שאירעו לאבותינו בתאריך זה:
"חמשה דברים אירעו את אבותינו בתשעה באב:
נגזר על אבותינו - יוצאי מצרים - שלא יכנסו לארץ 1
; וחרב הבית בראשונה 2 ובשניה 3 ; ונלכדה ביתר 4 ;
ונחרשה העיר 5 (תענית פ"ד מ"ו).
למאורעות אלו קיימת השלכה רבה על כל הדורות.
בחורבנו של בית המקדש איבדנו שפע רוחני רב ביותר. דיני
האבל שאנו מקיימים בתשעה באב, מלווים בציפיה לבניינו
המחודש של בית המקדש ולבוא הגאולה השלמה במהרה
בימינו.
ג. יום בו הוצת ההיכל: למרות שרובו של היכל נשרף בעשירי באב,
מכל מקום התענית נקבעה לתשעה באב בו הוצת ההיכל*. 
הטעם: לפי שלאחר שנשלט בית המקדש על ידי זרים והציתו בו אש,
יצא המקדש לחולין, כפי שנאמר:
"באו בה פריצים וחיללוה", ונמצא שבעשירי נשרף בית של חולין (שו"ת חת"ס או"ח סימן לג).
* בגמרא מובא שר' יוחנן אמר "אלמלא הייתי באותו הדור
(שקבעו את יום התענית), לא קבעתיו אלא בעשירי שרובו של היכל נשרף בעשירי".
ובשו"ת זכרון יהונתן (חו"מ סימן ב) הקשה, שהרי ר' יוחנן
סובר "אשו משום חציו", ומסביר הנמוקי יוסף שם, שאנו
מחשיבים כאילו נגמר כל מעשה השריפה ברגע שהדליק,
ולכן מותר להדליק נרות בערב שבת סמוך לחשיכה אף על
פי שהולכים ודולקים בשבת, ואם כן מן הדין צריכים
לקבוע את התענית בתשיעי. ותירץ על כך ה"כנסתיחזקאל",
שיש להבחין בין האדם המבעיר לבין הדבר הנדלק.
האדם עשה את השריפה בשעה שהדליק, אבל הדבר נשרף
בשעה שהולך ונשרף בפועל; הנימוקי יוסף דן על חיוב האדם,
ואילו אבילות החורבן היא על עצם ההיכל הנשרף.
ד. מגילת איכה: בתשעה באב קוראים את מגילת איכה
(שו"ע או"ח סימן תקנט סעיף ב).
הטעם: לפי שמגילת איכה היא דברי קינה על חורבן הבית הראשון,
על נפילת ירושלים ועל עם יהודה שגלה לבבל.

"על פי ה' יסעו ועל פי ה' יחנו"

השל"ה הקדוש אומר שעל כל פעולה וכל תנועה 
שהאדם רוצה לעשות, יאמר "אי"ה", או "בעז"ה",
שהרי לא במדבר בלבד היו החניה והנסיעה על פי ה',
אלא כל צעד וכל שעל בכל ימי עולם על פי דבר ה' הוא.
וכאשר אדם אומר בעז"ה או אי"ה כדאי שירגיל עצמו
לומר זאת בכוונה ומתוך התבוננות, ולא כמצוות אנשים
מלומדה. על ידי זה הוא מחדיר בעצמו ומשיב אל לבבו
עיקרי האמונה, ומביא על עצמו ברכה.

בספר אוצר המדרשים איתא: מעשה באדם עשיר שהיה
נדיב לב ובעל צדקה, אך לבו לא היה שלם באמונה
ובהשגחה פרטית. בלבבו סבר תמיד כי את כל עושרו
בכוחו ועוצם ידו רכש. פעם יצא ליום השוק על מנת
לקנות שוורים. בדרך פגע בו אליהו הנביא שנראה
כסוחר. שאלו אליהו: "להיכן אתה הולך?" אמר לו:
"לשוק אני הולך לקנות שוורים", והדבר תלוי אך ורק
ברצוני". השיבו אליהו : "אם כך אתה אומר - לא תצליח".

ואכן, כאשר המשיך הסוחר בדרכו נפל כיס המעות 
מאמתחתו בלא שהרגיש בכך.
ראה אליהו את הכיס
והניחו על סלע בלב יער במקום שאין בני אדם עוברים
שם. הסוחר הגיע לשוק לאחר יגיעה רבה מצא שוורים.
הפעם בא אליו אליהו בדמות זקן וחזר על שאלתו כפעם
הקודמת. כשראה שעדיין אינו אומר מה שלמדו אמר לו
שנית: אמור אי"ה או אם יגזור ה'". כיוון שהסוחר לא
שעה לדבריו גם בפעם זאת הפיל עליו אליהו תרדמה.

כשנרדם נטל ממנו את כיס המעות והניחו אצל הכיס
הראשון במעבה היער. כאשר הקיץ הסוחר משנתו וראה
שהכסף נגנב ממנו, שב לביתו בצער רב.

בהתבוננו בשני המקרים שקרו לו, הגיע למסקנה כי
בוודאי יד ה' בדבר והעונש הגיע לו מאחר שלא שמע
לאליהו שלימדוהו להאמין בהשגחת הבורא יתברך.
מיד קבל על עצמו שמאותו יום ואילך יאמר אי"ה על כל
דבר שירצה לעשות.

כאשר יצא בפעם השלישית אל השוק נגלה אליו אליהו
בדמות נער עני המבקש עבודה.

שאלו אליהו: "להיכן אתה הולך?"
אמר לו: הנני הולך לשוק לקנות שוורים אי"ה.

ברכו אליהו בברכת הצלחה ובקשו שאם יזדקק לעזרה
בהנהגת השוורים יקרא לו.
אמר לו הסוחר: "אם אך יעזור לי ה' יתברך שאקנה שוורים
אשכור אותך לעזור לי".

הצליח הסוחר בדרכו, ומצא שוורים מובחרים בזול
ושכר את הנער להנהיגם. בדרכם הביתה ברחו לפתע
השוורים לתוך היער רדף אחריהם הסוחר עד שלפתע
נעצרו ליד סלע, ועליו מצא מונחים שני הכיסים שאבדו לו.

שמח הסוחר, והודה לה' והמשיך בדרכו עם הנער והשוורים.
כאשר הגיעו לביתו נעלם לפתע הנער.
אז הבין הסוחר כי יד ההשגחה העליונה היתה בכל אשר
אירע לו וקרא על עצמו את הפסוק
"איש בער לא ידע 
וכסיל לא יבין את זאת".

בס"ד גיליון 214 כ"ה תמוז התשס"ט (17.7.09) מסעי

ימי בין המיצרים

הימים שבין שבעה עשר בתמוז לבין תשעה באב, נקראים ימי "בין המצרים" על שם הפסוק (איכה א-ג) "כל רודפיה השיגוה בין המצרים", ואמרו חז"ל, שאלו הימים שבין י"ז בתמוז לט' באב, שבהם נכנסו האויבים לירושלים עיר קדשנו ותפארתנו, ופרעו פרעות בישראל, עד יום תשעה באב שבו החריבו את בית המקדש.
מכיון שימים אלו הם ימי אבל לעם ישראל, נוהגים בהם כמה מנהגי אבל, וחסידים ואנשי מעשה נוהגים לומר "תיקון חצות" אחר חצות היום בימי בין המצרים, ואומרים "תיקון רחל" שבו פסוקים של בכי וצער על חורבן בית המקדש, ומנהג זה הוא מנהג ותיקין, והביאו מרן החיד"א בספרו מורה באצבע, וכתב שכן נהגו בארץ ישראל על פי דברי רבינו האר"י ז"ל, וכן כתב עוד בספרו שו"ת יוסף אומץ. וכתב שנוהגים לומר "תקון רחל", משום שתקון רחל מיוסד על בכיה ומספד על חורבן הבית. והביא עוד מדברי רבינו האר"י שכתב שמנהג טוב וכשר לכל בעל נפש לישב באבילות אחר חצות היום בכל ימי בין המצרים, ולבכות בכיה ממש על חורבן הבית. עד כאן. ובודאי שעל ידי אמירת תיקון חצות יתעורר כל אחד להצטער על חורבן בית המקדש וכל הצרות שבאו עלינו ועל אבותינו מתוך הגלות המרה הזו. וכן נוהג מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א לעורר את הצבור לומר תקון חצות בזמן חצות היום בימי בין המצרים. (ותיקון רחל מודפס בסידורים). וכן היו נוהגים לאמרו בישיבת "פורת יוסף" בירושלים. ויש נוהגים לומר "תיקון חצות" בכל ימות השנה בחצות הלילה, ותבוא עליהם ברכה.

לדון לכף זכות

"ועד אחד לא יענה" (לה-ל)

איננו עוברים עברות, חלילה, בודאי לא במזיד או בכוונה תחילה. ומכיוון שכך, נספר על עברה מן התורה שאולי לא ידענו על קיומה: "ועד אחד לא יענה בנפש למות". וכתב רבנו הרמב"ם זצ"ל בפרושה: "הוזהר העד שלא לדבר בדינו של זה שהוא מעיד עליו, אפילו הוא חכם או יודע – הרי זה לא יהיה גם עד וגם דין וגם מורה. אלא יעיד במה שראה, ישתוק. והדיינים יעשו בעדותו כפי מה שיראה להם" (ספר המצוות, ל"ת רצא).

נחרצים הדברים ומחייבים בכל שטחי חיינו. ידענו שהוזהרנו במצוות עשה לדון לכף זכות: "בצדק תשפוט עמיתך". ועתה נודע לנו שהוזהרנו גם במצוות לא תעשה, שלא לשפוט לכף חובה: "ועד אחד לא יענה". אל תסיק מסקנות. יתכן שיש כאן גורמים שלא עמדת עליהם, יתכן שיש פרטים שנעלמו מעיניך, יתכן שיהיו אילוצים שלא ידעת על קיומם. אם ראית – תוכל להעיד, אך לא להסיק מסקנות, לא להרשיע.

סח הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין זצ"ל: השתתפתי בהלויתו של רבי אלעזר ריבלין זצ"ל, מנקיי הדעת שבירושלים. לנפטר היה חבר מנוער, רבי שמואל קוק זצ"ל, שעבד במחיצתו כשלושים שנה. לפתע פרש הידיד ממסע ההלויה ונכנס לחנות פרחים... חשבתי לעצמי: 'האם כך מתנהג ידיד ותיק? מדוע אינו מלוה את חברו לבית העלמין אלא נכנס לחנות פרחים?' כעבור רגע יצא רבי שמואל ועציץ פרחים בידו, ופנה לכיוון אחר.

הדבר התמיה, ולא כבשתי את תמיהתי. פניתי אליו, ושאלתי: ילמדני נא, הלא חבר נאמן היית למנוח. מה ראית לפרוש מהלויתו לעיני כולם, ולקנות עציץ דוקא עתה?"

ענה ואמר: "מזה שנים מטפל אני בחולה מצורע, המאושפז בבית החולים למצורעים. ואמש – נפטר. הרופאים החליטו לשרוף את כל חפציו, כדי שלא ישתמשו בהם אחרים וידבקו במחלתו, חלילה. ובין החפצים – זוג תפילין. הזדעזעתי ומחיתי, וביקשתי מהרופא שיסכים לגנוז אותן בעציץ חרס ולהטמינן באדמה, כדין. והוא הסכים, בתנאי שאביא את העציץ עד לשעה עשר. בינתיים, התבשרתי על הלויתו של רבי אלעזר, חברי הנאמן. מובן שבאתי להשתתף בהלויתו. אך לחרדתי, ראיתי שהשעה מתאחרת. חיפשתי ומצאתי חנות פרחים, ואני עומד לרוקנו כדי לטמון בו את התפילין. זה הסיפור. ועכשיו, רבי אריה, השעה תשע וחצי. אם אמשיך לשוחח עמך, עלולים לשרוף את התפילין. לפיכך הריני מבקש את רשותך למהר לבית החולים כדי שאספיק להגיע במועד..."

מאז, סיפר רבי אריה, קיבלתי על עצמי לדון כל אדם לכף זכות...

הבה ננהג כן גם אנו, שלא לדון לכף חובה ושמא לא לדון בכלל!

הן נוכל ללמוד זאת מעצמנו. אין אנו מושלמים, אמת. ובכל זאת, כל מעשה ממעשנו, דנים אנו לכף זכות. בדוחק, בקושי, אבל תמיד מוצאים איזה צידוק שהוא: היינו עייפים, מתוחים, רגוזים, לא ידענו, לא שיערנו, לא חשבנו – והכל נכון. שומה עלינו להבין, שגם אצל הזולת המצב כזה, גם לא תרוצים וצידוקים.

ואשרי הדן לכף זכות. הן עליו אמרו: "כשם שדנתני לכף זכות, המקום ידין אותך לכף זכות" (שבת קכז:)

ובדונו אותנו לכף זכות – ישפיע עלינו רוב טובה וברכה תמיד (מעין השבוע)

בס"ד עמוד 2

לשמור על האוצר

התנ"ך נחשב כיצירה הגדולה בכל הזמנים. ברור אם כן, כי כדי שהאמינות והחשיבות לא יפגמו, יש צורך עליון לדאוג לשמירת הדיוק ללא כל פשרות. לצורך כך נקבעו כללים נוקשים וברורים שכל תפקידם לשמר את הטקסט כמו שהוא, ולמנוע כל טעות, ולו הקטנה ביותר. הכתיבה צריכה להיעשות עי אדם בוגר, שהוסמך לכך באופן מיוחד, ואשר בקי בכל ההלכות המיוחדות של כתיבת ספרי תורה.

עליו להיות מעל גיל שלוש עשרה (בר מצווה). הכתיבה צריכה להיעשות תוך כדי ריכוז המחשבה ותשומת הלב באופן מוחלט. לא צילום, העתקה או כל אמצעי טכני אחר. על האדם הכותב – הסופר, להיות מרוכז בעבודתו. אוי לא לסופר ולספר שנכתבו תוך כדי שיחה טלפונית... נדרש כאן מלוא תשומת הלב כאמור, כל אות נכתבת באמצעות קולמוס מיוחד העשוי מנוצות של בעל חיים הכשר לאכילה בלבד- נוצת האווז הראויה ביותר צריכה להיחתך ולהיות חדה בצורה מיוחדת.

הדיו אף בו יש הלכות רבות המרכיבות את הכנתו. כאשר בשעה טובה

הסתיימה הכתיבה, יש חיוב להגיה- לבדוק את הכתב. שגרת הקריאה מתעלמת פעמים רבות מטעות כזו אחרת. במיוחד בספר תורה המונה חמישים ושתיים פרשיות, ובהן מאות אלפי אותיות. זוהי מלאכה הדורשת מיומנות וכישרון להבחין באותם פרטים שאינם כראוי, הן בכתיבת המילים והאותיות והן בצורתן ההלכתית הכשרה או המהודרת. [בשנים האחרונות, עם התפתחות תחום המחשוב, הוכנה תוכנת מחשב מיוחדת הבודקת את הדיוק של הכתב.

אותיות שחסרו או נכתבו בטעות, כפולות וכו', והיא נפוצה ביותר כבדיקה נוספת אחר ההגהה הנעשית כאמור עי מומחה לדבר].

וראה זה פלא, ספרי התורה שעימנו, אשר הובאו ארצה מגלויות שונות ומקצווי ארץ, כולם- כולם אחידות מדהימה להם, ואין שינוי בין ספר למשנהו. הדיוק בא לידי ביטוי גם באותם פסוקים שבקלות ניתן לטעות בהם.

לדוגמא: בפסוקים בספר דברים הדנים בעניינה של בת מאורסת, מוזכרת המילה הנערה חסר ה', כלומר נכתב הנער, ללא האות הא המסיימת את

המילה, וכאן היה מקום רב לטעות ולכתוב כפי שהננו רגילים בכתיב מלא נערה. והנה שוב, בכל הספרים ללא יוצא מן הכלל תמצא המילה הנער חסרה!!! אמר לו... היזהר בני שמלאכתך מלאכת שמיים, שאם שינית וטעית, הרי נמצא אתה מחריב את העולם.

חשיבות עליונה יחסו אם כך לכתובה, שכל שינוי וטעות הוא כחורבן העולם, דורשי רשומות אמרו שהכוונה לאותיות דר שנכתבות בצורה דומה בכתב הרגיל- דפוס. וכך אומר הפסוק: שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד, וכאן האות ד' כתובה בצורה מוגדלת. ואף בפסוק: לא תשחוה לאל אחר (שמות לד, יד) כתובה האות ר' בגדול.

ועל כן אמר לו: אם תחליף את ה- ד' ב- ר' נמצאת מחריב עולם, כי כאן המשמעות קשה במיוחד. כאשר מתגלה חלילה שינוי באותיות הספר, הוא נפסל מלקרוא בו. הרי יש אותיות הדומות מאוד, כגון ו' י' וצורת האות ה' או כל אות אחרת שניתזה עליה מעט רטיבות, כתוצאה מכך עלול הדיו לשנות את צורת האות, והספר כולו מונח בצורה מיוחדת כדי שלא יקראו

בו עד אשר יתוקן.

הספרים שבידינו כיום מסתכמים על עדותו של הרמב"ם אשר הגיהם מספר תורה מדויק המיוחס לחכם בן אשר, שהועתק מספר תורה שכתבו עזרא הסופר שהיה מן הנביאים, והקבלה והמסורת שבידו מדויקים בתכלית. וכך כתב הרמב"ם בהלכות ספר תורה: וספר שסמכנו עליו בדברים אלו הוא הספר הידוע במצרים, שהוא כולל ארבעה ועשרים ספרים שהיה בירושלים מכמה שנים להגיה ממנו הספרים, ועליו היו הכל סומכין, לפי שהגיהו בן אשר, ודקדק בו שנים הרבה, והגיהו פעמים רבות. כמו שהעתיקו. ועליו סמכתי בספר התורה שכתבתי כהלכתו.

ומעניין הדבר, שהחשש מפני שינויים, טעויות ואי דיוק היו קיימים מאז ומעולם. ולדברי חכמים, כאשר נתן משה רבינו ספרי תורה לכל השבטים טרם פטירתו, נתן ספר אחד שהיה בקודש הקודשים במשכן, והוא הספר המדויק ביותר, ועל פיו היו אמורות להיחתך כל ההלכות, ובאם ימצא שינוי בספרים האחרים, הרי שספר זה הוא הקובע והמכריע.

בס"ד עמוד 3

הטבור – נעול או פתוח?

הדעה הרווחת בקרב אנשי הרפואה והביולוגיה היא, כי לאחר הלידה תפקיד הטבור מסתיים לחלוטין. שהרי עד הלידה היה טבור העובר משמש כשער כניסה אשר דרכו קיבל העובר את המזון והחמצן הנדרשים לו באמצעות חבל הטבור, אולם לאחר הלידה אוכל התינוק מפיו ונושם מאפו. והטבור אשר סיים את תפקידו, אינו נדרש יותר לגוף.

משום כך הוא הולך ונסגר, עד שנעשה נעול וחתום לגמרי. אולם בספר המנהגים (עמ' תקע''ד) מציין בשם ספר קדמון יותר, כי לפי המסורת היהודית, גם לאחר הלידה ובמשך כל חיי האדם הטבור אינו נעול לגמרי כפי שהוא נראה, אלא משמש כשער לשאיבת זיהומים מסוימים מן הגוף, והוצאתם החוצה. הנה דבריו: ''ליֵרַקוֹן שקוראים געבל-זאכט (=צהבת) יקח יונה זכר- לזכר (=לחולה זכר), ונקבה- לנקבה, ויושיבנה על טבורו, ותשאב היונה כל הירקות (זיהום הצהבת) עד גמירה, והיונה תמות. בָּדוק!''.

מיותר לציין שכאשר גורמים דתיים

בזמנינו אימצו את גישת המסורת היהודית, וטיפלו בחולי צהבת בדרך זו, עוררו בכך את חמתם של אנשי הרפואה הקונבנציונלית אשר לעגו לאנשי ''האמונה'' ולא חסכו מילים של גנאי ובוז אודות דרך הטיפול הבלתי הגיוני, כאשר העדינים שבהם ''רק'' התייחסו בביטול מוחלט לשיטת הריפוי המוזרה. (ביניהם ד''ר שטארק מבכירי משרד הבריאות אשר הכריז בתקשורת כי ''ברור שאין בכוחם של היונים לרפא חולי צהבת'').

אולם עם הדיווחים העיתונאיים המבשרים על הצלחות מפתיעות החוזרות על עצמן שוב ושוב בכל מקרי הצהבת אשר טופלו באמצעות הנחת יונים על טבורי החולים, פסקו אט אט הלעג והבוז ופינו את מקומם להשתאות ולרצון אמיתי להבין את התופעה בכלים מדעיים טהורים. מחקר מדעי רציני ראשון נערך בשנת 1987 ע''י צוות בראשות ד''ר י. גולדשטיין מנתניה באמצעות מעקב אחר תוצאות בדיקות דם חוזרות שנעשו ברציפות בקרב חולי צהבת אשר טופלו ביונים.

על ידי הבדיקות ביקשו החוקרים לגלות אם קיימות תנועות ברמת

הנוכחות של הבילירובין בדם. (נוכחות חומר זה הוא הסימן האופייני למחלת הצהבת והעלמו מן הדם מעיד על העלמות המחלה). לצוות המחקר צורף גם ד''ר יקותיאל שרעבי, מטובי הווטרינרים בארץ ובעל מרפאה יוקרתית בצפון תל-אביב לטיפול בחיות מחמד.

תפקידו של ד''ר שרעבי היה לנתח את היונים לאחר מותם הבלתי מוסבר בגמר הטיפול בחולה, ולגלות את סיבת המוות. התוצאות היו מדהימות. בדיקת דם שנערכה לחולה מיד עם גמר הטיפול ביונים גילתה כי רמת הבילירובין בדמו ירדה בשיעור של 25%(!).

אחר ממצא זה לא היה שוב פלא בעובדה שהחולים אשר טופלו ביונים הבריאו כליל לאחר 3 ימים, בעוד שחולים המטופלים בתרופות מחלימים בדרך-כלל לאחר 28 ימים. במקביל למשלוח היונים המתות לבדיקה במרפאתו של ד''ר שרעבי, נערך ''טיפול'' באדם בריא באמצעות הנחת יונים על טבורו. ליונים לא נגרם כל נזק.

בניתוח היונים המתות התברר כי היונים היו נקיות לחלוטין ולא נמצא בהם אף לא נגיף אחד. (בניגוד לדעת ד''ר שטארק ממשרד הבריאות שהתריע כי היונים עלולות להחמיר את המחלה כתוצאה מזיהום שהן עלולות להעביר לגוף החולה). רק שינוי אחד התגלה. הכבד של כל היונים המתות היה מוגדל ופגוע. (כידוע, הכבד הוא האבר הנפגע במחלת הצהבת). !''
 
העלון מוקדש להצלחת רוברט ושושנה גזיאל הי"ו
ובני ביתם שיזכו לשפע פרנסה, הצלחה והרווחה,
בריאות אושר וכבוד וכל מילי דמיטב ברוחניות ובגשמיות.
 
בס"ד עמוד 4

פקח את עיניו

גם בכירי העירייה נגררים. הוא אינו מוותר ממש לאף אחד. מי שיחנה את רכבו על פס אדום לבן, חד דתו להגרר בידי אלמליח, שהוא, ועוד פקח אחד, שולטים על כל מרחב החנייה החדרתי. לפני כחודש וחצי הספיק האיש המוכשר הזה לגרור את מכוניתו של אחד מבכירי עיריית חדרה. המכונית חנתה במקום מאד מרכזי והפריעה לזרימת התנועה.

כשחבריו אמרו לו שמדובר במכוניתו של בכיר בעירייה, הגיב בתנועת ביטול, ואמר: ''לאיש אין חסינות בפני החוק''. ולבכיר בעירייה לא הייתה ברירה, אלא להגיע בכבודו ובעצמו למגרש החנייה, ולשחרר את הרכב, לא לפני ששילם את מלוא הקנס המושת על כל מי שחונה במקום אסור. לפני שיצא מהמגרש, טפח בכיר העירייה על שכמו של איציק, ואמר לו : ''כל הכבוד. תמשיך לעבוד כך ואל תתחשב באף אחד...''.

רק לאחר הקדמה זו אפשר להבין את עוצמתו של הנס האדיר שהתרחש לאלמליח זה בפיגוע שהתרחש ברחוב הנשיא בחדרה. גם הפקח הוותיק שכבר מורגל להתקל בעומסי-חנייה ברחובותיה של העיר, לא ראה עומס שכזה זמן רב. ''עומס החנייה שהיה באותו ערב ברחוב הנשיא, הקביל לערבי חגים'', הוא אומר. איציק, המתגורר בפרדס חנה, וקובע שם עתים לתורה, הגיע באותו ערב מר ונמהר בשעה 17:05 למרכז הרחוב, מול בנק טפחות והחנויות הגדולות שלצידו.

''בכמה דקות הספקנו לגרור כמה מכוניות. ב-17:12 הגענו אל מכונית המיצובישי שעמדה אף היא מול הבנק, אלא שלא כמו הרכבים האחרים, היא הפריעה באופן ממשי לזרימת התנועה, כיוון שבעליה החנה אותה ליד תחנת האוטובוס, מה שגרם לאוטובוסים הדו-מפרקיים לעצור באמצע הכביש, ולחסום את כל התנועה בכביש הראשי''. ''מעולם לא קרה שויתרתי כאן למישהו'', הוא חוזר ואומר ''יהיה מי שיהיה''.

אבל, הוא מוסיף בתוך כדי דיבור, מה שקורה בדרך כלל, שכאשר הנהגים רואים את רכב הגרר מגיע לעבר מכוניתם, הם מזדרזים לצאת מן החנות/ הבנק / איפה שהם נמצאים, נכנסים לרכב, ומתניעים את המכונית. במצב כזה אני לא מתעקש לגרור, כיוון שהמטרה שלנו היא לאפשר זרימה חופשית של התנועה, ואם בעל הרכב הבין את הרמז, ולקח את המכונית, אין לי כל סיבה להעניש אותו.

מה שקרה איפוא עם המיצובישי הוא נס לכל דבר. ''מכל כיוון שאני לוקח את הסיפור, אין לי הגדרה אחרת, לבד מזו שהחיים ניתנו לי לשלל ע''י בורא העולם'', אומר אלמליח. ''כשראיתי שבעלי המיצובישי אינם יוצאים מחנות סמוכה ומזדרזים לצאת להתניע את הרכב, הוריתי לנהג הגרר שהיה עמי להניח את המזלג מתחת לאוטו, ולגוררו אל מגרש החנייה העירוני. ''הנהג עשה כהוראתי, התקרב אל הרכב, הוציא כבר את המזלג ממקומו, ואף הניחו מתחת למיצובישי.

''באותו רגע, ואיני יכול להסביר מדוע משום סיבה שבעולם, ניתרתי לפתע ממקומי, והוריתי לנהג שישב לצידי - גם בתנועת יד מהירה, וגם בהוראה מילולית - להניח את האוטו שכל כך הפריע לתנועה, ולהמשיך הלאה בסיור שאנחנו עושים ברחוב הנשיא. ''הנהג היושב עימי מזה כמה שנים, לא היה בטוח שהוא שומע טוב, והמשיך בינתיים בהכנות לגרירת המיצובישי. הוא לא העלה בדעתו שההוראה שלי היתה לעזוב את הרכב. ''עכשיו כבר ברור: אם היה נשאר במקום עוד 30 שניות, היה הכל נראה אחרת. יתרה מכך:

משקלו של חומר הנפץ שהיה בתא המטען של הרכב המפגע הגיע ל-75 ק''ג. זה מספר שיא שלא היה עד היום בפיגועי התופת בישראל. בנוסף לכך חוברו למטען אלפי מסמרים כדי להגדיל את עוצמת הפגיעה באזרחים שיעמדו במקום. כיצד קרה שמשקל כה עצום של חומר נפץ ומסמרים גרמו להרג 'רק' של שני אנשים? בבחינה מדוקדקת שנעשתה ע''י המשטרה, תוך כדי פינוי החללים והפצועים, התברר שהאוטובוס היה זה שחטף את מלוא ההדף והמכה, ופלדתו החזקה צימצמה את מספר הנפגעים בנפש.

עכשיו תאר לך, אומר איציק, מה היה קורה אילו הייתי מרים את הרכב על הגרר כשהמדובר בגובה של כמה מטרים! הרי ברגע שהרכב היה מתפוצץ, היה מספר הנפגעים יכול לעלות פי כמה וכמה, חלילה, ממש בלי השוואה למה שקרה בפועל. ''ואני כבר לא רוצה לדבר מה היה קורה איתי''.... ואנחנו צריכים רק לפתוח את העיניים ולראות איך אלוקים מסובב את העניינים בצורה כזו שגם בתוך החושך הגדול ובתוך יום האימה והיסורים, הוא מלטף אותנו בידיו, כבנים אהובים. עצם הידיעה הזו, תעניק לנו מלוא הכף נחת.

1.       העלון אסור בהוצאה וטלטול בשבת, במקומות בהם אין עירוב.
 

2.       אין לקרוא בעלון בזמן התפילה.

 
3.       כתובת המערכת: משפ' מלכא ת.ד. 240 מושב בורגתה 42860
 
טלפקס: 09-8941781,
 
נייד: 054-5432217
 
 
פרשת השבוע - פרשת מסעי
 
נאמר בפרשה, "והורשתם את הארץ וישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה
רבינו הרמב"ן מביא בפירושו שהפסוק "וישבתם בה לרשת אותה", בא ללמדינו כי מצות עשה מן התורה לשבת בארץ ו לירש אותה, כי ה' יתברך נתנה לנו ולא לשום עם אחר. ואם יעלה על דעתם של ישראל להחליף את ארץ ישראל וללכת לכבוד ארץ אחרת, ארץ שנער או אשור וכיוצא באלו, יעברו על מצות ה', כי אין להם לישראל ארץ אחרת, אשר קדושתה כקדושת גן העדן מכל הארצות, ואשר ממנה מביאים תרומות ומעשרות ועומר וביכורים וכן כל שאר המצוות התלויות בארץ.
דוד המלך ע"ה אומר, ואם בני אדם ארורים הם לפני ה' כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה' לאמר לך עבוד אלהים אחרים. ומכאן למדו רבותינו במסכת כתובות, כי כל הדר בחוץ לארץ, דומה כמי שאין לו אלוה, ובספר חרדים כתבכי מצות ארץ ישראל אדם מקיים כל עת וכל רגע אשר הוא נמצא בה.
וככל שמצוה זו גדולה היא, וזכות גדולה לכל יהודי לגור בארץ ישראל ולבקר בה, ועל אחת כמה וכמה שלא לנטוש את הארץ, מכל מקום עם הזכות יש גם חובה גדולה שלא לפגום בקדושת הארץ, על ידי עבירות ח"ו, אלא אדרבה להוסיף בקדושתה ע"י קיום המצוות
ארץ ישראל שלנו היא, אך בלא קיום המצוות אין זכות לעם ישראל בארצם, ועל כן קודם הכניסה לארץ ישראל צוה יהושע בין נון את עמינו "רק חזק ואמץ מאד לשמור ולעשות ככל התורה אשר צוך משה עבדי". וזאת גם לפי שבכדי לזכות לשפע הטמון בארץ ישראל, יש להקפיד על קיום המצוות בה, ובזה אפשר לזכות לכמה מעלות רבו וגדולות מאד.
שבת שלום.
 
אתר זה נבנה על ידי יוסף גבריאל 0502839992